Absurd

Een lange Griek raakt gewond terwijl hij probeert een hek over te klimmen. Hij geneest, terwijl iedereen dacht dat hij door de verwondingen het niet zou overleven. Dan komt een Griekse priester in het kleine plaatsje om de man onschadelijk te maken. De man schijnt namelijk onoverwinnelijk te zijn en zijn enigste zwakke plek is zijn hersenpan. De man ontsnapt en gaat op moordtocht. De priester en twee politieagenten moeten dit monster onschadelijk zien te maken, voordat het te laat is…

Joe D’Amato is een nogal typische regisseur. Naast Absurd (1981) is hij ook bekend als de regisseur van Antropophagus (1980). Beide titels stonden op de beruchte Video Nasties lijst in Groot-Brittanië. Voor de rest was Joe D’Amato regisseur van erotische horrorfilms als Erotic Night of the Living Dead en de ‘Emanuelle-serie’.

Absurd was vanwege het grove geweld zonder enige reden nogal een omstreden film in zijn tijd. Joe D’Amato maakte deze film dan ook onder de naam Peter Newton en de film is uitgebracht onder heel wat verschillende titels. Voor de meeste horrorfans zal de film bekend zijn als Absurd, maar hij is ook uitgebracht onder de volgende titels: Rosso Sangue, Antropophagus 2 (om te leunen op het succes van het ‘eerste deel’), The Grim Reaper 2, Monster Hunter, Horrible en, om alles lekker verwarrend te maken, Zombie 6: Monster Hunter.

Het verhaal is niet heel erg bijzonder, er zijn wel wat verassingen, maar over het algemeen is het een standaard verhaal. De acteerprestaties zijn redelijk. Bij films als deze weet je gewoon bijna van te voren dat de acteerprestaties nou eenmaal niet Oscar waardig zijn, maar iedereen doet alles gewoon naar behoren en de personages blijven gewoon vermakelijk genoeg om anderhalf uur naar te blijven kijken.

De moordenaar is niet echt eng, maar Joe D’Amato weet toch zo af en toe een akelige sfeer rondom hem te creëren. De man is een echt gestoorde maniak en moord gewoon iedereen uit zonder enige reden, dus je weet eigenlijk niet wat er kan gebeuren. Zo wordt het meisje waarvan ik dacht dat zij de film zou overleven toch nog op brute wijze om het leven gebracht. Het is echt een beetje een onvoorspelbare moordenaar, waardoor er een akelige sfeer in de film hangt.

Er is behoorlijk wat gore in de film, zo komen er heel wat memorabele scenes voorbij met zagen, boren en bijlen. De moorden zijn niet verschrikkelijk origineel, maar lekker gore en vermakelijk in beeld gebracht.

Door het nodeloze moorden en dat op den duur de moordenaar achter een lichamelijk gehandicapt meisje aan gaat, maakt duidelijk waarom deze film op de omstreden Video Nasties lijst terecht is gekomen, want deze film is inderdaad behoorlijk nasty.

Een film waarvan de titel (die waaronder deze review is toegevoegd) zeker de lading weet te dekken. Een erg vermakelijke exploitation film voor de liefhebbers.