Below

Grammofoonplaten die automatisch afspelen, deuren die vanzelf opengaan, het horen van mysterieuze stemmen. Dit soort taferelen vinden we meestal terug in films die zich afspelen in een mysterieus huis, denk aan films als The Legend of Hell House en The Changeling. De formule van spookhuis films kan ook op andere manieren worden gebruikt: vervang een spookhuis bijv. door een ruimteschip of door een spookschip. Below doet het weer n?t iets anders; het onheil speelt zich af in een onderzee?r, een locatie die ik nog niet eerder ben tegengekomen waar geesten rond dwalen.

Tijdens de tweede wereldoorlog vaart de U.S.S. Tiger Shark leiderloos door de oceaan: de kapitein van de boot was niet lang geleden omgekomen. Ze pikken drie overlevenden op van een Britse ziekenboot, waaronder Claire Paige (Olivia Williams), die meteen als lustobject wordt gezien door de bemanning. Die lusten verdwijnen snel zodra er mysterieuze omstandigheden plaatsvinden, en wanneer ontdekt wordt dat een paar bemanningsleden meer lijken af te weten van de dood van de kapitein.

Velen waren ge?ntrigeerd door het feit dat Darren Aronofsky (Pi, Requiem for a Dream) deze film zowel produceerde als schreef (hij zou hem eerst ook regisseren, maar besloot uiteindelijk om Requiem for a Dream te maken). Of er uiteindelijk veel van zijn originele script was overgebleven is mij niet bekend, aangezien twee andere schrijvers ook vermeld zijn, waaronder David Twohy die tevens deze film regisseerde. Twohy weet nog een paar sfeervolle sc?nes te filmen – waaronder ??n waar de bemanning gevaarlijke zeewezens tegenkomen – maar vervalt vaak in het laten zien van personages die langzaam van achteren worden benaderd en opgeschrikt worden door een hard geluidseffect. Daarnaast richt de film zich meer op het mysterie achter de gebeurtenissen dan op het aanjagen van angst. Niks mis met die verhaallijn, maar Below is daarom meer een thriller geworden dan een horrorfilm; hij richt zich meer op spanning dan op angst.
Misschien had ik er meer van verwacht na goede kritieken te hebben gelezen, en ik geef toe dat het zeker geen slechte film is, maar ik kan niet helpen om af te vragen hoe de film zou zijn als Aronofsky hem had geregisseerd.