Brood, The

Frank Carvet en zijn vrouw Nola zijn in een pijnlijke strijd om het hoederecht van hun dochter Candy verwikkeld. Nola verblijft in het Somafree Institute van Dr. Raglan, die een op zijn minst bizarre en radicale vorm van psychotherapie heeft ontwikkeld: de Psychoplasmics therapie. Het doel van deze therapie is het lichaam van de pati?nt aan te zetten tot de manifestatie van onderdrukte wrok en woede. Wanneer Frank ontdekt dat zijn dochtertje, na een bezoek aan zijn vrouw, verwondingen vertoont op haar lichaam die wijzen op mishandeling en er bovendien een aantal gruwelijke moorden- gepleegd door een bende monsterlijke kinderen- plaatsvinden in zijn omgeving, gaat hij op onderzoek uit. Het spoor leidt natuurlijk naar het Somafree Institute en Dr. Raglan, de archetypische ‘gekke wetenschapper’ die wel vaker opduikt in horrorfilms…

THE BROOD is een van de vroege films van de Canadese cultfilmmaker Cronenberg die volgde op SHIVERS (1974) en RABID (1976). THE BROOD is beslist de beste in dit rijtje van body horrorfilms. Terwijl SHIVERS en RABID het voornamelijk moeten hebben van hun (goedkope) gore effecten en een extreme low-budgetuitstraling hebben, ontleent THE BROOD zijn kracht vooral aan de intelligente en bizarre plot en de uitstekende prestaties van de acteurs. De vertolkingen van Hindler (onderkoeld), Reed (hooghartig) en Eggar (sluimerende waanzin): ze zijn allemaal schitterend! Anderzijds, liefhebbers van ‘smerige’ shocksc?nes zullen niet teleurgesteld worden door de film ( de sc?ne waarin Samantha Eggar haar jurk opent voor een geschokte Art Hindler is in dit verband grandioos…). Ook de liefhebbers van huivercinema zullen zeker aan hun trekken komen.

Om het kijkplezier niet te bederven, laat ik me niet uit over de afloop van het verhaal. Enkel nog dit: de film is misschien nog het best samen te vatten als ‘vleesgeworden woede’ en het begrip ‘buitenbaarmoederlijke zwangerschap’ krijgt een geheel nieuwe betekenis in deze film… Als je nieuwsgierigheid hierdoor voldoende geprikkeld werd, aarzel dan niet wanneer je op deze film stuit!