Day of the Dead

De verhouding zombie-mens is 400.000 tegen 1 en als dat nog niet erg genoeg is, is onderlinge ruzie de grootste bezigheid van de mensheid.

Dit laatste deel van Romero`s ?Dead? trilogie, is een beetje teleurstellend. Na de fantastische voorgangers komt een beetje langdradige film. De film draait voornamelijk over de intermenselijke relaties en niet over hoe de mensen zoveel mogelijk zombies uit proberen te roeien. Vergis je niet, het verhaal is origineel, maar de horror is af en toe een beetje ver te zoeken. Gelukkig zijn er tussen door nog een aantal goede zombie sc?nes en aan het eind wordt het helemaal goedgemaakt, maar waarschijnlijk voor enkelen te laat.
Jammer is dat je geen enkele sympathie voelt voor de hoofdrolspelers en eigenlijk wacht tot de zombies ze pakken. Eigenlijk heeft deze film maar1 echte held, de schattige zombie ?Bub?. Deze zombie wordt heropgevoed door een dokter die door zijn medespelers Frankenstein wordt genoemd, niet zonder reden trouwens. Over Bub zouden ze een hele serie moeten maken!
De special effects zien er uitstekend uit, de make-up van de zombies ziet er in ieder geval goed uit. Dit wil trouwens niet zeggen dat ze allemaal geloofwaardig zijn, een zombie is net zo goed als de figurant die ze speelt. Ook in dit derde deel moest ik regelmatig lachen om de af en toe wel heel erg komische zombies. De acteurs zetten hun rol matig neer, maar daar kijk je door heen.
Al met al is dit absoluut geen slechte film en je zal je er goed mee kunnen vermaken. Alleen een tikje langdradig en teleurstellend vergeleken met zijn voorgangers?.