Dead Next Door, The

Onderhand is het alweer de derde keer dat ik dit low-budget zombie filmpje heb gezien en nog steeds is het erg leuk.

Door een uit de hand gelopen experiment van Dr. Bow, zit heel Amerika binnen een korte tijd vol met vleesetende zombies. Het is zelfs zo uit de hand gelopen dat de Amerikaanse regering een speciaal Zombie Squad heeft opgezet om deze zombies stuk voor stuk te vernietigen. En terwijl de verstrooide Dr. Moulsson bezig is met het maken van een geneesmiddel, komen Raimi, de leider van de Zombie Squad, en zijn team terecht bij een vreemde sekte van eerwaarde Jones, die zich vijandig opstellen tegenover de soldaten.

The Dead Next Door is gemaakt door wat studenten, een groepje vrienden, en dat is te zien. Eigenlijk is aan alles in deze film te zien dat dit gemaakt is door mensen die weinig tot geen ervaring hadden op filmgebied maar het is vooral het enthousiasme die ze erin hebben gestoken en wat ook van het beeld afspat en deze film zo leuk maakt.

Het acteerwerk is hilarisch slecht en zorgt meer dan eens voor een grote lach op je gezicht. Zeker Bogdan Pecic als Dokter Moulsson is beschamend slecht maar tegelijkertijd ook heel erg vermakelijk om te zien. Wel jammer dat het geluid van erg slechte kwaliteit was waardoor de dialogen (voor wat ze waard zijn in deze film) nogal slecht overkomen en geweerschoten klinken als enorme scheten.

The Dead Next Door moet het dan ook vooral hebben van de gore die nergens realistisch overkomt maar wel heel erg cheesy is. Denk aan afgezaagde hoofden waarvan het lichaam nog steeds beweegt en het hoofd rustig opzoek gaat naar voedsel en meer van dat soort heerlijke onzin. Het hele gedoe met de sekte vond ik dan wel weer wat minder interessant en paste wat mij betreft ook totaal niet in de film.

The Dead Next Door is een ambitieuze film van wat studenten die totaal niet serieus hoeft en wil genomen worden, maar wat wel super leuk vermaak is.

Overigens wel belachelijk om te zien dat bij de extra’s een interview zit met de cast en daar Barbara Gay (die een enorme kleine rol had maar bij de interviews wel steeds het hoogste woord had) helemaal zit te overdrijven dat ze het een geweldig script en een geweldig idee vond. Zet jezelf dan niet voor spot en accepteer gewoon dat eigenlijk niks aan deze film goed is maar het gewoon puur vermaak is.