Devil

Voor agent Bowden lijkt het weer een dag zoals vele anderen, totdat hij opgeroepen word voor een vreemde zelfmoord. Wanneer hij ter plekke is blijkt er echter nog iets vreemds en verschrikkelijks aan de hand te zijn. In het grote kantoorgebouw waaruit de man gesprongen is blijken vijf mensen vast te zitten in een lift. Er kan maar niet ontdekt worden hoe het komt dat de lift vast zit en vele acties om de arme mensen te helpen lijken ook niet te werken. Dan beginnen de mensen één voor één op onverklaarbare wijze vermoord te worden. De spanningen lopen hoog op in de krappe lift, maar buiten de lift komen ze achter de verschrikkelijke oorzaak van deze gebeurtenissen…

John Erick Dowdle lijkt maar geen genoeg te krijgen van het horror(gerelateerde) genre, na het docuachtige The Poughkeepsie Tapes en Quarantine (REC. remake) is hij er alweer met weer een horrorachtige film: Devil.

De film speelt zich af in en rond een groot kantoorpand in, als ik het nog goed weet, San Francisco. Een best interessante setkeuze voor een horrorfilm, natuurlijk worden er wel meer (horror)films gemaakt die zich in vergelijkbare gebouwen afspelen, maar ik vind het altijd knap hoe de makers met zo’n kleine, vrij saaie set toch een interessante film kunnen maken.

De personages zitten per toeval bij elkaar in de lift. Het zijn complete vreemdelingen voor elkaar. Daarom lopen de spanningen ook hoog op wanneer er vreemde dingen gebeuren in de lift. De spanning is goed voelbaar en van begin tot eind is het onduidelijk wie van de vijf nou eigenlijk de ‘dader’ is. Hierdoor is de onthulling op het einde ook best verassend. Erg leuk gevonden.
De acteurs/actrices waren mij niet bekend, maar ze leveren allemaal degelijk tot zelfs goed werk af. Het is tevens aan het acteerwerk te danken dat de spanning in de film goed voelbaar is.

Wat ook meezit met deze film is de tijdsduur. De film duurt kort voor een speelfilm, maar voor een film in deze set duurt de film lang genoeg. Wanneer de makers besloten hadden deze film langer te maken, was de film al gauw langdradig geworden. Gelukkig is dat bij Devil dus niet het geval, waardoor de film gewoon van begin tot eind boeiend is om naar te kijken.

Devil is geen film die kwalitatief boven de massa uit weet te steken, maar het laat de potentie van de makers zien en de potentie van de onbekende cast. Een leuk filmpje om eens een vrije avond mee te vullen.