Dream House

De succesvolle redacteur Will Atenton heeft zijn baan opgezegd om zich volledig te wijden aan het schrijven van een boek. Daarom is hij ook van de grote stad verhuisd naar een kleinere plaats waar hij samen met zijn vrouw en dochters een droomhuis heeft gekocht. Na enkele vreemde voorvallen komt Will erachter dat er in het huis ooit een moordpartij plaats heeft gevonden waarbij de vader van het vermoorde gezin wist te overleven, maar ook hoofdverdachte is. En de vrouw die tegenover hen woont lijkt er meer vanaf te weten. Blijkt hun droomhuis toch een nachtmerrie te zijn?

Waarschijnlijk hebben jullie ook de verhalen gelezen over de reshoots en de onenigheid tussen regisseur Jim Sheridan en producent Morgan Creek. Sterker nog, Sheridan wilde zijn naam laten vervangen door het pseudoniem Alan Smithee, een naam die regisseurs willen plaatsen als ze niets meer met de film te maken willen hebben

Maar is Dream House inderdaad zo’n mislukking geworden? De film is absoluut niet goed, maar een complete ramp is het ook niet geworden, ik heb slechtere films gezien.

Het grootste probleem lijkt te zijn dat de film niet weet wat het wil zijn…een spookhuisverhaal, een psychologische thriller, een moordmysterie of toch een bovennatuurlijk drama? Ik heb het gevoel dat er flink geknipt is in de film waardoor het enigszins een ratje toe is geworden.

Mensen die de trailer hebben gezien weten ook wat een van de “grote onthullingen” is, maar ook zonder de trailer kun je hem ruim van te voren zien aan komen, ondanks dat ie al in het midden van de film zit. Maar het neemt niet weg dat je (vooral in het begin) je afvraagt hoe de steel nu eigenlijk in de vork zit. Het einde van de film lijkt er echter “last minute” aan vast geplakt (waarschijnlijk de reshoots) te zijn om de film nog proberen te redden, wat echter mislukt is.

De chemie tussen Daniel Graig en Rachel Weisz is duidelijk aanwezig, wat in het echte leven leidde tot een huwelijk! Het talent van Naomi Watts wordt niet benut in deze film, maar dat komt omdat haar personage niet veel te doen heeft. Voor de dames onder ons is het misschien wel fijn om te weten dat een dik pak sneeuw Graig er niet van weerhoudt om regelmatig met ontbloot bovenlijf rond te lopen.

Drean House bevat enkele goede ideeën, maar zoals eerder gezegd worden die grotendeels teniet gedaan door het een slechte editing. Ik blijf het gevoel houden dat de grote onthulling in het midden van de film originele einde was en dat het huidige einde het resultaat is van de reshoots…

Bjorn.1994

Heb em net gezien en ik moet toegeven dat ik toch licht teleurgesteld was. Een van de grootste fouten was in mijn ogen ook de grote onthulling… in het midden. De film bevatte goede ideeën maar de regisseur en de schrijver wisten maar niet zo goed hoe deze uit te werken. Resultaat? Een film die met momenten verwarrend, mede door de identiteitscrisis van de film en een vrij simpel einde. Ik zou het een 6 hebben gegeven maar ik kan me perfect vinden in deze review.