Friday The 13th 8: Jason Takes Manhattan

1.0Totale score

Dit is voor mij altijd het deel geweest waarin het echt begon te ontsporen.Bovendien is het een bevestiging van mijn observatie dat de krachten van de moordenaar omgekeerd evenredig zijn met het talent van de scenaristen.

Neem de Friday the 13th-serie,voor sommigen,die ik wel kan begrijpen,de horrorklassieker der horrorklassiekers.In de eerste film was de moordenaar Mrs.Voorhees,die voor zover ik weet weinig speciale krachten had en als extra handicap een oude vrouw was.Wat gaat zij in godsnaam doen,iedereen doodkaarten?Dan nam in de tweede film haar zoon Jason Voorhees over.Wat vooral opvalt is dat die eigenlijk best een normale persoon was in die film,op het moorden na dan.Maar naarmate de sequels vorderden en enkel de scenaristen van mindere kwaliteit nog wilden meewerken werd Jason ijzersterk en onverwoestbaar tot in het belachelijke.

Uiteraard is dat geen toeval,want hoe sterker je killer,hoe meer speciale vaardigheden hij bezit,hoe minder werk je hebt om sterfsc?nes te bedenken.Denk maar aan de talloze keren in lange horrorseries waar de schrijvers echt helemaal met hun rug tegen de muur stonden en iemand op fysiek onmogelijke manieren aan zijn einde komt.Iemand in twee breken gaat gewoon niet,iemands ledematen afrukken ook niet.Iemands hoofd kapotpersen,tja,misschien na een paar jaartjes op de sportschool.Ook zwaar balen trouwens dat de enige mensen op de wereld die kogels kunnen slikken en stalen deuren kunnen ombuigen juist psychopaten moeten zijn.Het moet allemaal niet zo helemaal geloofwaardig zijn maar het mag altijd.

Wat ons brengt bij deze film.Jason kan intussen teleporten(maar bizar genoeg niet normaal ademen.Soms moet je toch prioriteiten stellen),wat hem niet tegenhoudt om mensen eindeloos te achtervolgen.Die zijn dan nog zo vriendelijk om altijd op plaatsen te gaan waar ze onmogelijk wegkunnen.Ik zeg dit niet vaak maar ik kan het beter.De makers zijn er echt mee aan het knoeien gegaan.Is Jason nog echt cool?Nee,hij is gewoon oliedom.Als je eender waar kan opduiken,duik dan op vlak voor je slachtoffer.Blijkbaar kan hij dit dus niet altijd,alleen als de scenaristen niks meer weten.

Ik ben trouwens nooit in New York geweest maar er staan daar geen vaten toxisch afval op de straat.Die gooien ze netjes in de rivier.En het Vrijheidsbeeld staat niet dichtbij een criminele buitenwijk.De andere delen zijn ook niet briljant maar dit is een slag in het gezicht van een horrorfan.Dachten ze nu echt dat niemand deze gigantische fouten zou opmerken?De meeste delen zijn slecht,maar alleen deze is beledigend.