Hellraiser 6: Hellseeker

Hellraiser 6: Hellseeker

Hellseeker! The Saga Continues! Vreugde en blijdschap evenals verdriet en pijn gaan samen met dit zesde deel uit de Hellraiser reeks. Na lang wachten en enkele frustraties bij de plaatselijk videotheek heb ik eindelijk kunnen zien hoe Pinhead en zijn vrienden terug zijn in een nieuw avontuur. Wederom is Kirsty ( Ashely Laurence) het slachtoffer samen met haar ontrouwe man Trevor die de puzzelbox weer openen. Na een ongeluk waar Kirsty en Trevor in het water belanden ziet Trevor zijn vrouw voor zijn eigen ogen verdrinken. Trevor weet van de dood te ontsnappen waarna hij in het ziekenhuis beland met gedeeltelijk geheugenverlies en hallicunaties en waanbeelden. De auto bleek echter leeg uit het water te zijn gehaald en Kirsty was spoorloos verdwenen. Met de arm der wet achter zich aan en de waanbeelden moet Trevor de strijd aangaan met Pinhead en tevens de realiteit..

Wie aandactig heeft gelezen ziet dat het script nauwelijks verscheelt dan die van Inferno waar ook smeris werd geteisterd door hallicunaties, waanbeelden, nachtmerries etc. het script is echter niet het enige dat is overgenomen van het voorgaande deel want ook de opzet lijkt als twee druppels water op elkaar. Net zoals in Inferno zijn alle bekende Hellraiser ingredienten over boord gegooid en moesten plaats maken voor een bredere, langere storyline. Inferno viel daarom bij mij niet in goede aard en hetzelfde geld voor Hellseeker. De gehele sfeer, actie en vertrouwde gevoel dat ik ervaarde in Hellraiser I t/m Bloodline is van de aardbodem verdwenen wanneer je niet kijkt naar het DVD doosje zul je vrijwel nooit weten dat je met een Hellraiser film te maken hebt. Tenminste, totdat Pinhead ter tonele verschijnt. Echter daar zullen we wat langer op moeten wachten dan we gewend zijn en zoals in Inferno verschijnt onze bespijkerde vriend slechts sporalisch. En als hij verschijnt treed de cenobite op als een moraalridder die een ontrouwe man als Trevor die een dozijn minnaressen heeft graag aan zijn haken wil rijgen. Waar is echter zijn charme gebleven, waar zijn diens quotes en zijn houding…spoorloos! Een schaduw van diens eigen imago..

Hetzelfde lot ondergaan de overige cenobites die ook vrijwel schitteren van afwezigheid. De kijker krijgt een cameo te zien van Chatterer, Stitch en word geintroduceerd met een nieuwe cenobite, genaamd Surgeon, maar zij dienen slechts als decor voor het verhaal. Daarnaast krijg je een of twee verwijzingen te zien naar de voorgaande delen maar ook hun kunnen de prent in mijn ogen niet redden.

Aan de kant gezet, voel ik me. In de steek gelaten zijn wij fans naar mijn mening. Er zijn mensen die Hellseeker evenals Inferno bejubbelen maar vele denk ik zullen toch weer verlangen naar de tijd waarin Pinhead en zijn macabere vrienden nog steeds in de schijnwerpers stonden en de show stalen. Aan de ene kant kun je wel zeggen dat het verhaal aardig is en een mooie plotwending krijgt die ik toch kon waarderen maar dat kan mijn verdriet niet verwerken. De sfeer en spanning zaten er ook goed in maar de gehele tijd zat ik toch oncomfortabel in mijn stoel..

Wij zijn simpelweg in de kou gezet, aan de kant geschoven om plaats te maken voor de mensen die Hellraiser nog nooit hebben gezien en niet klaarstomen voor al te grote verwijzingen naar de voorgaande delen, mensen die nog nooit Hellraiser hebben gezien en toch eens een deeltje uit de schappen willen nemen. Misschien moeten we maar accepteren dat geld belangrijker is dan de liefde van fans voor de publishers en regisseurs en wij alleen nog maar kunnen genieten van de oude delen en de nostalgissche gevoelens…En waarschijnlijk is dat ook maar beter zo…