Hellraiser III : Hell On Earth

Hellraiser III : Hell On Earth

What started in HELL, will end up on EARTH. Hellraiser III : Hell On Earth is zoals de titel al verluidt het derde telg in de Hellraiser – reeks. De eerste Hellraiser was een echte klassieker met een grote K die enorm veel succes had omdat het een zeer aparte film was. Hellraiser II : Hellbound, het vervolg, was een prachtige opvolger die bijna net zo goed was als zijn voorganger. Ik moet toegeven, een derde deel maken van een horrorreeks is niet altijd even makkelijk, maar Anthony Hickox heeft du besloten de verhaallijn over de demoon Pinhead en de puzzelbox verder te zetten. Is het de mooite waard, of juist niet ?

“Pinhead is back…and he brought some friends to”…

Hellraiser III : Hell On earth gaat over een nachtclubeigenaar, namelijk J.P. Monroe die een standbeeld koopt in een mysterieuze, grimmige kunstgallerij. De eigenaar van de kunstgallerij wil er zo snel mogelijk vanaf. Op het standbeeld staan allerlei verschillende wezens op met starre blikken maar ook een bekend monster : PINHEAD !! Als J.P. Monroe per ongeluk bloed morst op het standbeeld komt Pinhead weer tot leven. Hij sluit een deal met de jongen: In ruil voor macht, ondschendbaarheid en vleeselijk genot, moet de jonge playboy Pinhead meer bloed en vlees geven, zodat hij uit het standbeeld kan komen en van de aarde een letterlijk een ware hel kan maken. Maar daarvoor heeft hij echter de puzzelbox nodig, en die is in handen van Joey Summerskill, een jonge reporter die samen met haar vriendin Terry het mysterie onderzoekt.

Wat de acteerprestaties betreft zijn deze behoorlijk minder dan de vorige twee Hellraisers. Dit komt waarschijnlijk omdat de film vol met tieners zit. Ook de hoofdrolspeelster Joanna Summerskill doet het niet goed en dat is wel jammer want van een hoofdrolspeelster verwacht je toch dat ze degelijk kan acteren. Maar wat de acteerprestaties echt goed maakt is het feit dat Pinhead heel veel in de film meespeelt. Doug Bradley geniet met volle teugen van zijn rol als de wrede cenobite. Als je de film vergelijkt met de eerste twee, zie je direct dat Pinhead enorm veranderd is. Soms komt hij grappig over in plaats van kwaadaardig en dat is wel even wennen. (J.P. Monroe : Jesus Christ !! Pinhead : Not quite ).

De gore is een pak minder dan de vorige twee, maar de gore is ook niet afwezig, op sommige momenten is het namelijk zeer vermakelijk. Zo is er een afslachting in de Boiler Room. Jawel, deze film bevat een zeer hoog bodycount (hoogste van de Hellraisers), en soms doet de film mij toch wat aan een slasher denken. Voor de rest zijn er nog leuke moorden en laat Pinhead je genieten van de allergeinigste dingetjes die hij zichzelf aanricht (kerk – scene !!).

Om maar met de deur in huis te vallen : Hellraiser III : Hell On Earth kan zeker niet de eerste twee films overtreffen. Maar dit wil niet zeggen dat het een ronduit slechte film is! Sterker nog, het is een toppertje en ik heb er echt van genoten. Wat de film leuk maakt is dat Pinhead een zeer grote rol speelt en Doug Bradley heeft zelfs twee rollen in deze film. Ook bevat de film veel Cenboites en chaos + heeft een hoge bodycount. De cenobites uit het origineel en deel twee zijn verdwenen en we krijgen nieuwe originele wezens voorgeschoteld.

Ik geef Hellraiser III : Hell On Earth een dikke vette 9 omdat het gewoon een heerlijke film is die mij doet genieten. De film bevat een hoger budget dan de vorige omdat er heel veel explosies voorkomen en heel veel chaos bevat. Ook de lekkere effects zijn wat verbeterd, en je ziet Doug Bradley (alias Pinhead) in een dubbelrol. Tel daarbij, veel cenobites, afslachtingen en een paar leuke scenes (kerkscene, Boiler Room) op en je krijgt een film die je zeker eens moet bekijken.

Minpuntje ?? De sfeer van Hellraiser I en II zit er niet in, dus dit deel zit in een nieuw jasje.