Hills Have Eyes, The

Hills Have Eyes, The

Wes Craven’s tweede film doet soms denken aan The Texas Chainsaw Massacre. Net als dit klassieke meesterwerk gaat deze tijdgenoot over een aantal kannibalen die het voorzien hebben op onschuldige passanten (ook al zijn de slachtoffers hier een familie in plaats van een stel tieners). Grootste verschil is dat The Hills Have Eyes lang niet zo eng en shockerend is als TCM. Een aantal moorden zullen in ’78 voor weggedraaide hoofden hebben gezorgd, maar tegenwoordig kun je de film makkelijk kijken zonder je blik van het scherm af te wenden. Of het moet zijn omdat je het saai vind, want de film is soms redelijk traag. Maar geslaagde achtervolging-en actiescenes maken veel goed, net als de vermakelijke boobytraps die het de kannibalen moeilijk maken. Craven gebruikte boobytraps in Last House on the Left, A Nightmare on Elmstreet, en hier ook. Het werkt.
De acteurs zijn over het algemeen goed bezig, vooral Robert Houston (Bobby) en Susan Lanier (Brenda).
Craven zelf doet het aardig als regisseur. Hij heeft een aantal mooie shots, maar zo goed als in A Nightmare on Elmstreet is hij nog niet.
Ik had wel problemen met Bobby’s voortdurende zwijgen, terwijl hij wist dat er iets aan de hand was. Pas als het al te laat is laat hij die informatie los. Maar dat is een detail.
Een belangrijker minpunt is de kannibalenfamilie, die al snel van eng naar irritant veranderde. Zoals het meestal gaat: zodra de slechterik zijn gezicht laat zien, maakt hij ons niet meer bang.
Uiteindelijk een aardige kleine film, die nooit echt eng is maar ook niet vervelend. Aan te raden als hij op tv komt of als je een grote Craven fan bent.

21 reacties

HorrorFreak

Ik vond het een heel vermakelijke film, zelf hou ik wel van dit soort rauwe films, mooie shots, goed acteerwerk. Alleen de kannibalenfamilie was minder ja, maar ik kijk daar toch overheen en vond het echt een goeie film van Wes Craven. Ik begin hem steeds meer te waarderen. De eerste films die ik van hem zag waren Scream, en Witchmaker, maar nu ik films van hem als ANOE, The Hills Have Eyes en Last House on the Left gezien heb, zie ik hem steeds meer als een goeie regisseur, een van de betere in zijn vak.

goof

Wat mij betreft is hills have eyes een pareltje wat minstens een 9 verdient. De enorme leegte en dreiging van de 1e helft zijn zelden overtrffen. Ook het feit dat de zelfverzekerde vader het onderspit delft, terwijl de kinderen door het lichaam van hun moeder op te offeren overleven, vind ik prachtig van symboliek. De kannibalen had ik liever helemaal niet gezien, maar verder vindt ik dit een retespannend meesterwerk. De spanning van de kannibaal in de caravan is knetterheftig, en de man die verloren in de nacht zijn verdwenen dochtertje zoekt is om nooit te vergeten. Wmb 1 van de grote horroklassiekers, en zeker de beste van Craven.

takingsouls

Ik vond het een hele goeie film het verhaal vond ik vooral goed dat met de kannibalen vond ik geweldig en zeker dat je ze te zien krijg……. dat die man zijn dochter zocht was helemaal geweldig het maakte hem niet uit wat de gevolgen waren ook al koste het zijn leven. Hoe hij ook klappen uitdeelde bij die kannibalen was perfect echt een goeie zelfverdediging inplaats daarvan te gaan janken in de caraven van de angst had hij actie ondernomen net als die kinderen…….

BillyBlack

Mensen willen tegenwoordig altijd maar alles zien, alles moet in beeld zijn. Verliezen de mensen tegenwoordig hun hele waardering van alles of-screen gebeurd? Is eigen interpretatie er niet meer bij?