In The Mouth Of Madness

Het werk van Carpenter en daarmee vooral zijn veelzijdigheid als regisseur blijven me verbazen. Aliens, vampieren, Kurt Russell, Elvis en dus ook zeer intelligente horrorthrillers. Want dat is eigenlijk wat In The Mouth Of Madness is. Het verhaal van Michael De Luca (who the fuck is that?!) is meer dan interessant en Carpenter heeft het geheel ook bijzonder goed uitgewerkt. De hoofdrol van Sam Neill is ook werkelijk perfect gecast (ik vind Sam Neill altijd zo leuk als hij doordraait).

Het verhaal gaat over de schrijver Sutter Cane, die plotseling verdwijnt voordat hij zijn nieuwe boek heeft ingeleverd bij het bedrijf dat het zou publiceren. De verzekering mag vervolgens opdraaien voor de kosten. Echter vermoeden de heren van de verzekering een zwendel, en op dat moment wordt John Trent (Neill) erbij gehaald. Hij mag onderzoeken of Cane echt kwijt is of dat het allemaal flauwekul is. Neill ontdekt dat het fictionele stadje Hobb?s End uit een van Cane?s boeken waarschijnlijk echt bestaat, en hij gaat samen met Linda Styles van Arcane (het bedrijf waar Cane voor werkt) op zoek. Eenmaal daar vergroeien waarheid en fictie met elkaar tot op het punt dat zelfs Trent niet meer weet of hij echt bestaat of niet.

Het moge duidelijk zijn dat In The Mouth Of Madness niet zomaar een filmpje voor tussendoor is maar een film die je volle aandacht nodig heeft en waarschijnlijk een paar extra kijkbeurten voordat het allemaal echt tot je doordringt. De film staat verder bol van de ietwat goedkoop ogende enge momenten, vari?rend van enge omaatjes tot een achtervolging door monsters. Helaas vond ik deze sc?nes vaak meer irritant dan echt eng en dat doet aftrek aan wat anders een van mijn favoriete films ooit had kunnen zijn. Het feit blijft echter dat In The Mouth Of Madness een film was zoals ik er nog nooit een gezien had en dat het verhaal ontzettend origineel is, en daarom denk ik dat een 8 zeker op zijn plaats is.