La Maschera del Demonio

La Maschera del Demonio

La Maschera del Demonio is een van de betere werken van regisseur Mario Bava! Nog beter gezegd, het is naar mijn mening een van zijn beste prenten! Ookwel bekend als ‘ The Mask of Satan’ of ‘ Black Sunday’ heeft Bava’s werk heel wat positieve indrukken weten op te wekken, dankzij de prachtige manier van regisseren en het feit dat alles mooi in zwart/wit werd gefilmd, zoals in Psycho het geval was. La Maschera del Demonio laat zien hoe prinses Asa Vajda ( gespeeld door Barbara Steele) door haar broer op de brandstapel wordt gegooid wanneer ze wordt verdacht van hekserij en satanisme. Nadat ze een bronzen masker wordt opgezet, spreekt Asa een vloek uit waarna een onweersbui haar redt van de brandstapel. Enkele eeuwen later arriveren een tweetal artsen in het gebied waar Asa begraven ligt alwaar ze haar graf vinden. Wanneer een van de twee artsen zich snijdt zorgt een druppel bloed voor de wederopstanding van de prinses met als gevolg dat ze samen met haar handlanger Javutich een killing-spree met als doelwit, de familie Vajda.

Bava’s film is gebasseerd op het boek van ene schrijver genaamd Gogol’s, De vij waar ook een prinses uit haar crypte wordt bevrijd en en terreur zaait. Mario Bava heeft echter weinig over gelaten van Gogol’s boek al zal niemand dat bekommeren. Belangrijker is het feit dat La Maschera del Demonio gewoon een ijzersterke film is mede dankzij de beklemmende sfeer die bestaat uit oude kastelen en in de mist gehulde bossen. Plus het zwart/wit contrast en Black Sunday lijkt erg op klassiekers zoals Frankenstein. Door bovengenoemde punten en de verschijning van Barbare Steele die beeldschoon is met haar lange, zwarte haar is la Maschera del Demonio in een woord een ‘ meesterwerkje’. Dit wordt ook versterkt door een prachtige soundtrack en goed uitgevoerde special effects, althans voor die tijd. Zeker een prent die mensen met een grote voorliefde voor Europese horror gezien moeten hebben. Believe me!