Land Of The Dead

Plot
De wereld is compleet overgenomen door zombies. Alleen een stad midden in Amerika, omringd door water en beschermd
door hekken, waar de rijksten wonen is nog zombie-vrij. Een groep van militairen en strijders bevechten de zombies om te zorgen dat dit ook zo blijft. Maar ze hebben er niet op gerekend dat de zombies nog sterker, nog intelligenter en nog moordlustiger zijn dan ooit te voren. Lukt het de zombie-killers om ze tegen te houden, voordat ze de stad ook overspoelen?

Gore 10+
Hoewel wat te CGI voor mijn smaak, de bloederige effecten waren geweldig en de zombie make-up eveneens; zombies met hun ogen eruit hangen, hun hoofd half eraf, afgereten kaken en zombies met gore wonden, een hoofd word doorboord met een speer, harpoenen door ogen, ontploffende hoofden, afgereten vingernagels, een navelpiercing word eruit gereten, een wang word afgebeten, een aantal geweldig gore onthoofdingen, afgebeten lichaamsdelen, honderden bloederige geweerschoten in het hoofd, nek, en borstkas, een lichaam explodeert in twee stukken, benen afgebeten, mes door het oog, een hand in twee stukken gespleten met de arm erbij, een afgereten hoofd, iemand word in twee?n gespleten, een hand afgehakt,
verbrande lijken, zombies worden geplet en natuurlijk zombie-beten met het nodige spuitend bloed…..

Zoals je ziet valt er van gore niks te klagen.

Acteerwerk
Simon Baker was sterk in zijn sympathieke hoofdrol, Asia Argento is zoals gewoonlijk weer goed, John Leguizamo is ook leuk in zijn rol, maar niet geweldig, Robert Joy was de beste acteur van allemaal, en gaf een geweldige show als de ‘tough guy’ die wat trager is van begrip, Dennis Hopper doet waar hij goed in is, een rol neerzetten als bikkelharde klootzak. De rest van de cast was ook leuk, maar een beetje een dimensionaal en hadden net zo
goed het woord ‘DOOD’ op hun voorhoofd kunnen laten schrijven. Goed.

Regie
Goede opening, goede vaart en bloederigheid en een fenomenale scene waarin zombies uit het water komen…Je ziet het zelf wel, goede regie van de master himself en mr Zombie, George Romero.

Conclusie
Een teleurstelling, maar toch een goede zombie film. Ik had veel meer van deze film verwacht, en het is een actiefilm in principe. Ik had een claustrophobische, griezelige en enge horrorfilm verwacht, zoals gewend bij Romero. Ditmaal gaat de Dead serie echter een heel andere route op.Ik vond het vooral jammer dat deze film zoveel kansen had, maar ze laat liggen waar ze zijn. Ik weet niet of het het aan het budget ligt, wat overigens niet bepald gering was volgens mij, of gewoon aan de regisseur, wat ik me ook niet kan voorstellen. Wat ik bedoel is dat er plotgaten van hier tot Tokio zijn, en het einde niet echt geweldig is. Eigenlijk is dit een actiefilm, waar niet eens zoveel actie in voor komt…

Aan de positieve kant, is dit wel een actiefilm met veel gore en leuke acteerprestaties. Over de gore kun je hierboven lezen, en er zit nog meer gore in als Dawn of the Dead 2004, en die was al hartstikke bloederig.

De acteerprestaties waren leuk en let dan ook op de bijrollen, Tom Savini als zombie, Boyd Banks van Dawn of the dead als zombie-slager en Simon Pegg als photo-booth zombie, uit Shaun of the Dead.

Een aantal spectaculaire scenes, o.a. de zombies die uit het water komen, een kooi gevecht tussen Asia Argento en twee zombies en een geweldige scene met een winkelcentrum-bloedbad, kunnen me niet ervan weerhouden enigzins teleurgesteld te worden door de film.

Over zombies gesproken, in deze film zijn ze veel inventiever en uitgerust met vannalles en nog wat, wat voor vele grappige scenes zorgen, een zombie met een hakbijl een zombie met een knuppel, een machinegeweer, een drilboor en een zombie met een mes zorgen voor zeer amusante scenes.

Kortom, een leuke actiefilm met horror elementen, in plaats van een horror met actie-elementen. Voor de liefhebber een must, ik vond het een teleurstelling. Deze film is dan ook allesbehalve eng, in tegenstelling tot Dawn of the Dead en de Trilogy of the Dead. Ik had mijn twijfels tussen een 8 of een 7, maar sinds ik het een heel vermakelijk popcorn pulp film vond, geef ik hem een 8. Ik raad hem wel aan aan griezelfans, maar verwacht er maar niet teveel van.
Dawn of the Dead 2004 en Shaun of the dead waren veel beter.