Last Exorcism, The

Priester Cotton Marcus die al jaren zijn geld verdient met het uitvoeren van nep-exorcismes, krijgt gewetenswroeging en besluit met behulp van een filmploeg de waarheid achter duiveluitdrijvingen aan het licht te brengen. Voor zijn laatste kunststukje reist hij af naar een afgelegen boerderij, waar de zwaar gelovige vader Louis met zijn zoon Caleb en dochter Nell een afgezonderd leven leidt. Nell vertoont echter al een tijdje vreemde trekjes en lijkt betrokken te zijn bij mysterieuze sterfgevallen onder Louis’ vee. Dochterlief moet dus haast wel door een duivel bezeten zijn. De cynische Marcus (prachtrol van Patrick Fabian) denkt het klusje snel te kunnen klaren met zijn standaard trukendoos die bestaat uit onder anderen zelfgemaakte geluidseffecten en een rokend kruis. Maar laat nu net deze klus toch wat moeilijker te klaren zijn…

Eli Roth zag de potentie in het script van Huck Botko en Andrew Gurland, werd producer en hielp met de publiciteit, en met succes: The Last Exorcism werd geschoten voor slechts 1,8 miljoen dollar en leverde alleen in zijn openingsweekend al 20 miljoen op.

Heeft klassieker The Exorcist dan eindelijk geduchte concurrentie gekregen?

The Last Exorcism wordt gepresenteerd als documentaire en speelt hiermee duidelijk leentjebuur bij films als [REC] en The Blair Witch Project.
De kijker wordt lang in het ongewisse gelaten of er nu echt sprake is van bovennatuurlijke gebeurtenissen of dat er toch aardser zaken spelen, ook omdat geen van de spookachtige incidenten
geheel onverklaarbaar lijken. Dit is gelijk het sterkste punt van de film; moeten we nou bang zijn voor Nell of voor diens vader, die bereid lijkt zijn dochter op te offeren om van de demon af te komen? Spannend is dit zeker, maar echt eng wordt het helaas nooit. Maar als uiteindelijk alle puzzelstukje op hun plaats vallen, krijgen we een toch nog verrassend einde voorgeschoteld, waarin niets is wat het lijkt.

Helaas wordt op dat moment, wanneer het écht interessant begint te worden, de film vrij abrupt afgebroken, waarbij de laatste seconden wel heel erg aan The Blair Witch Project doen denken, echter zonder dezelfde impact achter te kunnen laten. Desondanks is The Last Exorcism een meer dan interessante griezelfilm, die gedragen wordt door het spel van de voornamelijk van tv-series bekende Fabian maar ook door de vrij onbekende Ashley Bell die overtuigt in rol van de tegelijk griezelige en kwetsbare Nell.

Geen echte opvolger van The Excorcist dus, maar wel degelijk een film die gezien mag worden.

8 reacties

Duikboot

Vond ‘m niet zo heel veel aan. Nu is het niet echt mijn type film, maar dat abrupte einde ben ik met je eens, dat was vrij jammer. Inderdaad beetje BWP achtig, maar ook die film wist me nergens te raken…

Ik heb hem (nog) niet bekeken en ga dit voorlopig ook niet doen. Mij lijkt het niet zo’n geweldige film en ik heb nog best veel films die liggen te verstoffen. Mijn filmachterstand lijkt toe te nemen in plaats van af te nemen, ook al kijk ik de laatste tijd weer heel wat films.

Opnieuw een saaie vertoning van het videocamera effect,Ik had hier sowieso niks van verwacht,Het idee van de videocamera is net zoals 3D in films allang niet populair meer,Ik hoop met in de grond van mijn hart dat ze deze film niet gaan uitmelken,want dat wordt gewoon niks

Bo

uhm… Ik weet niet of je het weet….rnMaar 3d is de laatste tijd uitermate populairrnIk ben het er wel mee eens dat het niets toevoegt aan een film, maar de veronderstelling dat 3d ‘allang niet meer populair’ slaat nergens op

Ik heb laatst saw 3D gezien en de weinige 3D effecten die er in voorkwamen irriteerde me mateloos,Toen Avatar net uitkwam vond ik het 3D effect machtig,Maar het wordt tegenwoordig in zoveel films gebruikt dat het niks meer aan is,Maar als de mensen het nog steeds leuk vinden sluit ik me daarbij aan,Hoewel ik het echt wel jammer vind dat ze het laaste deel van Harry Potter And The Deadly Hallows in 3D uitbrengen

Bo

Daar heb je wel een punt mee, ik vind 3d zelf ook niks, het is gewoon een stomme hype die niks toevoegt aan een film, het kan een film niet slechter of beter maken dan die is naar mijn mening.rnrnIk denk helaas wel dat het nog wel even zal duren met de 3D -hype, op de één of andere manier levert het immers veel geld op

vera

Eens een film van het subgenre found footage, die me wel weet te boeien. De spanning blijft er lang in, omdat je niet weet wat er nu echt met Nell aan de hand is. Echt enge momenten blijven een beetje uit. Wel vind ik de rol van Nell overtuigend. De rol van de vader vind ik minder sterk. Niet dat er slecht gespeeld wordt, maar hij komt niet heel gelovig of schuldig over. Iets wat wel belangrijk is voor de film. Ook vind ik het einde abrupt.