Let The Right One In

Op het afgelopen Imagine Filmfestival was er een film die bijzonder hoge ogen gooide onder zowel het publiek als de jury. De film die bekend staat onder de titel Let The Right One In (Lat Den R?tte Komma In) won zowel de prestigieuze Black Tulip-juryprijs als de Silver Scream Award. Tot mijn grote spijt heb ik de film destijds niet kunnen zien op het grote scherm maar vandaag was het tijd om het DVD’tje eens in de speler te drukken.

De film is gebaseerd op een boek van John Ajvide Lindqvist en gaat over de relatie tussen de twaalfjarige Oskar en de geheimzinnige Eli. We worden langzaam ge?ntroduceerd in de wereld van Oskar, waarin de relatie tussen hem en zijn gescheiden ouders en zijn wraakgevoelens tegen een paar jongens van school centraal staan. Totdat hij op een dag Eli tegenkomt op de speelplaats buiten zijn huis. De twee ontwikkelen tijdens de film een hechte vriendschap/liefde die werkelijk vertederend is. Als echter blijkt dat Eli bloed nodig heeft om te kunnen overleven, is het maar de vraag of hun relatie sterk genoeg is om zelfs dit te kunnen overleven.

Laat ik maar meteen openen door te zeggen dat ik dit een van de sterkste films vindt van het afgelopen decennium. Werkelijk alles in de film is zeer goed verzorgd: van de fabuleuze setting in het koude, besneeuwde Zweden tot het fenomenale acteerwerk van de acteurs en actrices. Vooral de prestaties van de jonge Kare Hedebrant (Oskar) en Lina Leandersson (Eli) springen eruit. De combinatie van deze ongebruikelijke setting en de vreemde relatie tussen Eli en Oskar zorgt voor een erg ongemakkelijke, maar toch hartverwarmende sfeer. Het feit dat de twee hoofdpersonen ook nog eens kinderen zijn, zal hier ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. Ik kreeg er in ieder geval een warm gevoel van. Let The Right One In is een typische film voor op een koude winteravond.

Met dank aan Mr. Horror Presents en Living Colour Entertainment die deze film onlangs hebben uitgebracht in Nederland.