Madman

Tijdens een zomerkamp vertelt de kampleider aan het kampvuur het gruwelijke verhaal van de gestoorde, mismaakte, ‘Madman Marz’. De gek moordde zijn familie uit en sluipt nog steeds rond. Wanneer men zijn naam zou roepen, komt hij uit zijn schuilplaats om weer toe te slaan. Één van de kinderen is zo dom om dit te doen en je raad het al: Madman Marz komt te voorschijn en begint weer te moorden. Kunnen de tieners hem tegenhouden?

‘Madman’ is een slasher uit het straatje camp stories. Anno 1982 waren de legendarische slashers ‘Friday the 13th’ en ‘The Burning’ al uitgebracht. Zo gek is het dan ook niet dat tegenwoordig deze film helemaal vergeten is.

We krijgen weer een aantal standaard tieners in beeld die maar aan één ding lijken te denken. De acteerprestaties zijn slecht, maar gelukkig nog niet zo slecht dat de film daardoor niet meer te kijken is. Als ‘final girl’ zien we Gaylen Ross (Dawn of the Dead, Creepshow) die een standaard, maar redelijk personage neerzet.

Paul Ehlers speelt zijn rol als ‘Madman Marz’ erg serieus. Een rol waar hij tot op heden trots op is en die hij tegenwoordig zelfs uitbuit om reclame te maken voor zijn ontworpen messen. Helaas is het kostuum waar hij in gekleed gaat wat minder overtuigend. Halverwege de film krijgen we zijn voeten te zien die, helaas, doen denken aan die van een hobbit… Alleen hierdoor verliest hij al heel wat overtuigingskracht, maar daarnaast moet hij ook af en toe stom grommen, waardoor hij nog meer aan geloofwaardigheid verliest. Jammer, want zijn eerste shot is erg sfeervol: een donker silhouet die er nog behoorlijk griezelig uitziet. Paul Ehlers nam zijn rol erg serieus, helaas waren de makers dat niet…

Ondanks het overduidelijk lage budget van de film zitten er nog aardig wat gore scenes in. Deze zien er wat amateuristisch uit, maar het zorgt wel voor wat vermaak. Het ziet er nog altijd beter uit dan sommige slechte CGI scenes van tegenwoordig. Zoals My Bloody Valentine heeft ook Madman een lied dat over de film gaat. Een lekker fout jaren ’80 nummer wat al helemaal laat zien dat de makers van Madman hun film niet echt serieus namen.

Zeker geen topper in het genre en vergeleken met de eerder genoemde camp slashers is dit een beetje een gedrocht. Toch is dit voor de die hard slasher fan of voor de liefhebbers van B-films nog best een vermakelijke film.