Martin

Tien jaar nadat George A. Romero het aangezicht van de moderne horror veranderde met “Night of the Living Dead”, en na een aantal minder succesvolle films als “Season of the Witch” en “The Crazies”, maakte de regisseur/auteur uit Pittsburgh (USA) deze vernieuwende en aan de moderne tijd aangepaste vampierfilm. Het verhaal gaat over de verlegen en labiele Martin (John Amplas), een tiener met vampier-achtige trekjes. Hij heeft echter geen lange hoektanden of bovennatuurlijke krachten en ook al geen afkeer tegen daglicht, knoflook of Christelijke kruisen. Martin maakt de buurt onveilig met een injectiespuit. Hij drogeert mooie vrouwen, snijdt hun keel door en drinkt bloed. De fantasierijke moordscenes zijn weer gemaakt door (mijns inziens) de beste special effects meester van voor het computeranimatie-tijdperk, Tom Savini.

Heel iets anders dus dan de oude Dracula vampierfilms met Bela Lugosi of Christopher Lee, hoewel die ook nog steeds heel vermakelijk zijn natuurlijk. Drugsverslaving was in de jaren 70 een steeds groter wordend probleem en Romero speelt hier heel mooi in op de actualiteit. Geen wolven of vleermuizen, maar een freeky tiener die met een injectiespuit de buurt onveilig maakt is zelfs vandaag de dag nog een angstaanjagend idee.

George A. Romero is een veelzijdig filmmaker die zich voornamelijk met horrorfilms bezig houdt. Behalve de bekende “Trilogy of the Dead” (onlangs door Dutch Film Works in een heel mooie DVD box-set opnieuw op DVD uitgebracht, werkte Romero ook heel vaak samen met Stephen King. Samen maakten zij onder andere de beide Creepshow films, en Romero verfilmde ook King’s boek “The Dark Half”. Romero werkt momenteel aan een vervolg op zijn zombie drieluik getiteld “Land of the Dead”, maar “Martin” zal voor mij altijd Romero’s topfilm blijven!