Nest, The

Had eigenlijk al een gevoel dat ik The Nest niet tof zal gaan vinden en dat gevoel kwam dan ook 100% uit.

De stille stad North Port heeft een kakkerlakkenprobleem. Sheriff Tarbell gelooft dat de experimenten die door INTEC Corp. worden geleid hiervan de oorzaak zijn. Zijn vrees wordt bevestigd wanneer Dr. Hubbard van INTEC ter plaatse komt. Maar ongenoegen en irritatie veranderen in angst en horror wanneer zij erachter komen dat de genetisch gemanipuleerde kakkerlakken bloed willen zien. Erger nog, de beesten veranderen in afschuwelijke dodende machines.

Het uitgangspunt van The Nest, gecombineerd met het jaartal schreeuwt maar om één ding: oversized kakkerlakken en een boel cheesy effecten.
Helaas blijkt dat toch iets teveel gevraagd, want buiten één aardige scene waar een kerel transformeert in een kakkerlak valt er in The Nest vrij weinig te beleven.

Regisseur Terence Winkless lijkt zijn acteurs uit de plaatselijke graftombe te hebben getrokken, want zelden zie je zo’n bij elkaar geraapt zooitje kleurloze mensen. De hele film is uit geen een van de monden van de personages een zinnig, interessant of grappig woord gekomen. Dan heb ik toch nog liever een sterk staaltje overacting dan deze wandelende lijken.

Met het concept waar Winkless mee aan de gang kon had ik het waarschijnlijk beter gedaan. Waar welke halvezool begrijpt dat dit zo cheesy mogelijk moet zijn, houd Winkless het ongelofelijk rustig. Zo gebeurd vrijwel elke moord of-screen (en zo niet, ook dan valt er weinig te beleven) en zien we welgeteld 2, ja ja, 2 reuze kakkerlakken die nog breekbaarder lijken dan een tandenstoker.

De rest van de film wordt gevuld met ”normale” kakkerlakken die op een grote berg zijn gegooid en rustig rondkruipen.
Niet veel te beleven dus, tenzij je een enorme antipathie tegen kakkerlakken hebt. De beestjes worden namelijk op de meest eigenaardige manieren om het leven gebracht. [SPOILER] Zo worden ze levend verbrand, geplet, verbrijzeld en gefrituurd. [EINDE SPOILER] Enig vermaak weet Winkless echter niet te creëren.