Night Watch (Nochnoy Dozor)

Night Watch (Nochnoy Dozor)

Het jaar is 1300, wanneer Het Leger van het Licht en Het Leger der Duisternis tegenover elkaar komen te staan in een ultieme confrontatie. Beide partijen willen de strijd niet opgeven en komen de rand van de totale vernietiging te staan. Om dit te voorkomen besluiten de leiders van beide partijen tot het instellen van een bestand. Het Leger van het Licht roept de Night Watch in het leven om ervoor te zorgen dat Het Leger der Duisternis zich aan de afspraken houdt, terwijl die op hun beurt weer de Day Watch oprichten die een oogje in het zeil houden aan de andere kant. Het evenwicht is reeds honderden jaren bewaard gebleven, maar het verhaal gaat dat op een dag in de toekomst ??n iemand het pleit zal beslechten. En dat zou best wel eens in het huidige Moskou kunnen gebeuren?

Dat ?Night Watch? andere films zoals ?Spider-man 2? in thuisland Rusland ver achter zich heeft gelaten is in mijn ogen niet zo vreemd. Dat er een miezerig budget van ongeveer 4 miljoen dollar is gebruikt valt nergens aan de film af te zien en de vele special effecten zijn van (zeer) goede kwaliteit. Ook de acteurs laten een mooi staaltje van acteerwerk zien en dat is in het (recente) verleden nog wel eens fout gaan in een epische film als deze. Wel had ik graag gezien dat we iets beter werden voorgesteld aan de personages , maar aangezien dit het eerste deel is van een trilogie heb ik de hoop dat dit alsnog gebeurd in ??n van de andere delen. Ook hadden wat mij betreft enkele subplots weggelaten mogen worden. En de inventieve ondertiteling mag zeker niet worden vergeten (Als je hem hebt gezien begrijp je wat ik bedoel).Net als bij ?The Fellowship Of The Ring? eindigt de film abrupt en kun je haast niet wachten op het 2e deel.
Misschien is Night Watch meer een fantasyfilm, maar omdat er ook sprake is van heksen, vampieren, heel veel kraaien en ander gespuis vind ik dat hij op deze site besproken mag worden.