Perfect Creature

Zolang als men zich kan herinneren wordt de wereld geteisterd door allerlei epidemie?n en virussen. Honderden jaar geleden werd er echter een nieuw ras geboren, de vampiers. Eerst waren de mensen bang voor ze, maar al snel bleek dat de vampiers, die men in deze film Broeders noemt, eigenlijk verbeterde versies zijn van de mensen: dankzij hun wetenschap en religie wist de mensheid te overleven. Nu leven ze al weer eeuwen in harmonie met elkaar en zijn ze van elkaar afhankelijk. Nog nooit heeft een vampier een mens gedood Sterker nog, de Broeders zijn de kerk. Ze worden aanbeden door de mensheid en staan in hoog aanzien. De mensen staan graag hun bloed af aan de vampiers, omdat zij ervoor zorgen dat er medicijnen ontwikkeld worden voor de ziektes die rondwaren. Vanwege zo’n virus wordt Broeder Edgar (Leo Gregory) echter besmet en hij wordt langzaam aan gek. Hij verandert in een klassieke vampier zoals wij die kennen, een bloedzuigende moordenaar. Politie-agente Lilly (Saffron Burrows, ”Deep Blue Sea”) werkt met een van de belangrijkste Broeders, Silus genaamd, samen om Edgar tegen te houden, hetgeen jaloezie en achterdocht veroorzaakt bij haar partner Jones (Scott Wills, ”The Ugly”). Jones vertrouwt Silus (Dougray Scott, ”M:I-2”) niet omdat hij vermoedt dat deze Broeder andere bedoelingen heeft met Lilly…

”Perfect Creature” is een Nieuw-Zeelandse film die zich duidelijk afspeelt in een alternatieve wereld. Het is een oud-Victoriaanse London stijl, gecombineerd met een vroege 20e eeuw Amerika-stijl. Verder zien we een aantal Zeppelins door de lucht vliegen en zien we genetische manipulatie. Hierdoor wordt er een donkere sfeer gecree?rd die doet denken aan een samensmelting van ”Blade”, ”Underworld”, en ”Bladerunner”, maar de film kan niet helemaal tippen aan deze voorbeelden.
Het acteerwerk is redelijk tot goed te noemen, vooral Dougray Scott steelt elke sc?ne, hij is perfect gecast voor deze rol. Leo Gregory is redelijk angstaanjagend met zijn overtuigende bezeten blik.
De film bevat veel actie en ook enkele bloederige momenten, maar het tempo is net iets te langzaam om echte hardcore fans te kunnen bekoren. Schrijver/regisseur Glenn Standring (”The Irrefutable Truth About Demons”) weet de actie die er is op een bijna spectaculaire manier te verfilmen waarbij hij CGI en het camerawerk goed weet te combineren. De film weet veel clich?s te vermijden, dus had wat mij betreft ook de gebruikelijke romance tussen de twee hoofdrolspelers eruit gemogen.
Ondanks enkele minpunten is”’Perfect Creature” de moeite waard om te bekijken. Zeker als je iets bekends wilt zien, maar toch ook iets nieuws….

De Nederlandse DVD bevat de originele film zoals Standring die bedoeld heeft, terwijl er voor de Amerikaanse markt nog dit jaar een door de filmmaatschappij verknipte en verbouwde versie zal verschijnen. Waarschijnlijk zal de film hierdoor uiteindelijk een cultstatus verwerven in de V.S.

Horror_Master

wat een ongelooflijke kutfilm is dit, op geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat ik naar een horrorfilm keek. Serieus, deze film is een waste of time. tenzij je probeert te slapen..want mijn ogen vielen wel een paar dicht onder deze film-_-‘