Pranks

Pranks

Joanne (Laurie Lapinski), Patty (Pamela Holland), Brian (David Snow) en Craig (Stephen Sachs) ruimen hun oude studentenhuis op, omdat het gesloopt moet worden. Ze worden echter ruw gestoord door een verknipt persoon. De verdenking valt gelijk op de vreemde John Hemmit (Woody Roll), maar ze weten hem steeds maar niet te pakken te krijgen. De situatie word steeds gevaarlijker en het ene slachtoffer valt na de andere. Kunnen de tieners de maniak nog tegenhouden?

Pranks, ook wel bekend als The Dorm that Dripped Blood (een titel die de lading veel beter dekt), is één van de vele vergeten jaren ’80 slashers.
Een cliché verhaal binnen het horrorgenre: een stel tieners blijft alleen achter in een oud, verlaten en griezelig gebouw. Dan blijkt er een moorddadige maniak los rond te lopen die het niet goed voorzien heeft op de tieners en worden ze één voor één op verschillende manieren om het leven gebracht.

Een echte dertien in een dozijn slasher dus. De acteurs en actrices zijn zo van de straat geplukt. Voor veel mensen uit de cast bleef de acteer carriere dan ook steken bij deze film. De enige uit de cast die nog een belletje kan doen rinkelen bij de horrorfans is Daphne Zuniga, die twee jaar na deze film de hoofdrol speelde in The Initiation en in 1989 nog een rol had in The Fly II.
Gelukkig vallen de acteerprestaties van deze cast best mee. De acteerprestaties zijn niet geweldig, maar goed genoeg om de film uit te kunnen zitten.

De film heeft qua gore een redelijk noemenswaardige openingsscene. Helaas haalt de gore het in de rest van de film niet bij deze eerste scene, maar al met al zit de gore niet slecht in elkaar.

Jammer genoeg is de plottwist tegen het einde nogal voorspelbaar voor de gemiddelde filmkijker, waardoor de scenes die hierna nog volgen ook niet meer goed uit de verf komen. Alleen de laatste scene weet nog te verassen, omdat de film hier van de bekende slasherformule afwijkt. Om spoilers te voorkomen zal ik hier inhoudelijk niet verder op ingaan.

Waar deze slasher last van heeft is dat het allemaal al heel vaak (beter) gedaan is. Hierdoor is dit niet echt een noemenswaardige slasher die enkel voor de liefhebers die er geen genoeg van kunnen krijgen de moeite waard is.