Pumpkinhead

Ed Harley heeft een vredig leventje samen met zijn zoontje Billy. Meteen wordt al duidelijk hoe belangrijk Billy voor zijn vader is, en ze doen werkelijk alles samen. Op een dag wordt dit rustige leventje verstoord door een bende lastige tieners die in Harley ?s winkel komen. De tieners zijn op weg naar een huisje en hebben hun crossmotors meegenomen. Als een van de jongens iets te roekeloos aan het rondcrossen is, raakt hij per ongeluk het jongentje. Als Harley dit te weten komt, wordt hij zo woedend dat hij naar de heks Haggis gaat om daar de demon Pumpkinhead op te roepen. Deze heeft het als taak alle tieners te vermoorden en Billy te wreken.

Pumpkinhead is een film die nog lang in mijn geheugen gegrift zal staan. Dit voornamelijk door de goede sfeer die er hangt en het bijzonder geslaagde monster. Dit monster mogen we waarschijnlijk toeschrijven aan regisseur Stan Winston, die ook de SFX voor o.a. The Terminator, Aliens en Predator heeft gedaan. Pumpkinhead heeft een bijna sprookjesachtige sfeer en is juist daarom niet zomaar een dertien-in-een-dozijn slasher. Misschien heeft het er iets mee te maken dat het script gebaseerd is op een gedicht.

De film is een absolute aanrader, en ligt al voor het luttele bedrag van vijf euro bij de boekenvoordeel (met goed beeld en geluid!). Verwacht alleen geen meesterwerk. Pumpkinhead onderscheidt zich wel van vele andere slasher door zijn sterke sfeer, maar uiteindelijk draait het allemaal toch om het bekende bodycount. Vernieuwend of echt origineel is de film dan ook niet echt, maar des te meer is hij vermakelijk!