[REC]

Met grote dank aan distributeur Paradiso films.

Een irritante reporter van een lokale nieuwszender loopt een avondje mee bij de brandweer voor haar programma. Allereerst lijkt het uit te lopen op een fiasco als ze zich stierlijk verveelt en er niks gebeurt op de kazerne. Als er dan toch een melding komt, kan ze haar plezier niet op en volgen zij en haar cameraman de twee brandweermannen. Eenmaal aangekomen in het flatgebouw staan de bewoners verzameld in de gang, vergezeld door twee politiemannen. Ze vertellen dat een vrouw doorgedraaid is in haar kamer en zichzelf heeft ingesloten. Als de politiemannen naar binnen gaan, vinden ze de vrouw. De vrouw zit onder het bloed en voor je het weer breekt de hel los in het huis. De bewoners willen naar buiten, maar de politie heeft het hele gebouw afgesloten van de buitenwereld.

Aangezien [REC] zich grotendeels afspeelt binnen dat gebouw en de ge?nfecteerden vrij rondlopen is [REC] behoorlijk spannend. Zoals ook al in de teaser te zien zitten er een aantal sterke schrikmomenten in, en ook qua bloedniveau stelt hij niet teleur. Het isoleren van het gebouw door de overheid geeft de film ook wel een scherp randje mee, en juist die maatschappijkritische dingen in films vind ik altijd prachtig om te zien.

Minder waren een aantal behoorlijk voorspelbare momenten (die overigens wel werkten) en de poging om het plot nog verder uit te werken. Diegenen die de film gezien hebben weten waar ik het over heb en als iemand mij kan vertellen waar de creatuur in het einde van de film vandaan werd gehaald dan zou ik het graag willen weten. Dus, strip van deze film de voorspelbare stukjes en de kansloze poging het plot verder uit te werken, en je houdt over een ijzersterke thriller die geen seconde verveelt (behalve als hij hoort te vervelen, aan het begin in de brandweerkazerne). [REC] is werkelijk niet te missen dit jaar, en zal zeer waarschijnlijk hoog in mijn top-lijstje aan het einde van het jaar staan.