Ring, The

Terwijl in de jaren zeventig en tachtig de opmars van het horror genre op bloeidde, bleken de jaren negentig een commercieel zwart gat te zijn voor het genre. De laatste tijd probeert men horror weer op twee benen zetten maar met een resultaat dat slechts bestaat uit irritante hollywood producties waarin artistiek verantwoorde horror iconen de hoofdrol spelen. Of we krijgen remakes voorgeschoteld! The Ring behoort tot het laatste want het origineel komt uit het land van de rijzende zon waar het heel wat succes heeft gehad onder de naam Ringu. Ook in het westen heeft The Ring heel wat hoge ogen kunnen doen op gooien maar bij mij is dat niet het geval. Voor mij is The Ring gewoon weer een verkrachting, een remake, een schande. Met dank aan hollywood!

Even een toelichting voordat mijn woorden verkeerd worden opgevat want The Ring is op artistiek niveau niet zo zeer een schande. Een schande is echter het feit dat hollywood niets beters kan verzinnen dan eindeloos veel remakes op de markt gooien want veel verschil met Ringu kent de amerikaanse versie niet! Naomi Watts, als de journaliste, Rachel Keller, onderzoekt het gerucht dat een bepaalde videotape de oorzaak is voor het overlijden van enkele jongeren, waaronder haar nichtje! Wanneer zij en haar ex-vriend Noah de band bekijken worden ze langzaam maar zeker overtuigd dat de legende wel degelijk bestaat waarna ze achter de waarheid gaan. Niks nieuws dus ten opzichte van het origineel uit ’99. Wel is de amerikaanse versie boeiender dan diens japanse tegenhanger, al is laatst genoemde wel spannender. Toch weet de The Ring de kijker nog een beetje te bevredigen aangezien regisseur Verbinski gelukkig een beetje weet af te wijken van zijn inspiratiebron door wat meer schrik momenten in de film te plakken. Verrassend want het begin van de film lijkt exact op Ringu. Het voelt dus alsof Verbinski het origineel een speigel voorhoud om het vervolgens te doen afwenden.

Niet alles is echter rozengeur en manenschijn want er valt wel degelijk het een en ander op te merken. Watts speelt wel goed al is ze niet opzienbarend en hetzelfde gelt voor de rest van de cast. Helemaal irritant is het zoontje van Keller die je het beste kan omschrijven als een ‘ bijdehand klootje’ dat zijn moeder vertelt wat ze moet doen! De sfeer is in zekere zin wel beklemmend maar om te zeggen dat je op het puntje van je stoel zit is weer wat overdreven want krabbelend kontvocht was bij mij nergens te bekennen! Ook het feit dat je tegen het einde met wat vragen blijft zitten, dankzij het vage einde, kan nadelig uitkomen voor degene die geen zin heeft om naderhand te gaan filosoferen over de film en dat was tevens bij mij het geval om 3 uur ‘s ochtends. Horror met een hoog IQ was net niet wat ik nodig had! Slecht mag The Ring niet noemen maar eigelijk wel overbodig, aangezien het moet onderdoen voor het origineel op een aantal vlakken! 1-0 voor de jappen dus!