Saw

Er zijn zo van die dagen dat je wenste dat je je bed niet uitgekomen was. Adam en dokter Gordon verkeren in die situatie. Beiden zijn vastgeketend aan weerszijden van een vervallen badkamer en in het midden ligt een kerel die zich door het hoofd heeft geknald. Hoe ze daar kwamen weten ze niet meer, wat hen te doen valt is te horen op een bandje.

Dokter Gordon moet Adam vermoorden voor zes uur, anders maken vrouw en dochtertje kennis met enkele kogels. Adam is deze opgave niet erg genegen maar opties zijn er niet. Al gauw herkennen beide slachtoffers de stijl van Jigsaw. Een seriemoordenaar die mensen op een bijzondere manier wil laten inzien dat ze hun leven naar waarde moeten schatten. Hij doet dit door ze voor verscheurende keuzes te stellen. Wie wil leven moet door een muur, wie die stap niet wil maken is eigenlijk al dood.

Beide mannen zijn op elkaar aangewezen, al is vertrouwen in deze situatie niet vanzelfsprekend. Noodgedwongen proberen ze samen aanwijzingen te vinden om uit de kamer te ontsnappen die een ziekelijke geest voor hen heeft ontworpen.

Lang leve de psychologische terreur want dit is een razend spannend verhaal en een pure lekkernij voor liefhebbers van het genre. Fragmenten uit het verleden worden afgewisseld met nutteloze ontsnappingspogingen, heden en verleden geven stap voor stap hun geheimen prijs. Maar er is ook nog een derde hond in het spel. Ouwe getrouwe Danny Glover speelt als Tapp een voormalige politiedetective die ooit op het punt stond Jigsaw in te rekenen. Ik vond dit persoonlijk erg leuk, want Glover kennen we natuurlijk allemaal van de topfilm Lethal Weapon! Het liep enigszins anders af en Tapps obsessie neemt buitenaardse proporties aan.

Deze film wordt niet voor niets vergeleken met ?Se7en? en dat geeft je ook meteen een indicatie van stijl en niveau. ?Saw? is echter minder donker maar gekenmerkt door een veel levendiger sadisme. Dat dit nog maar het debuut is voor regisseur James Wan en scenarist Leigh Whannell (Adam) is des te verwonderlijker. Deze film staat er helemaal, emoties beuken zonder mededogen op de personages in, de dialogen zijn scherp en de humor sober maar dodelijk effici?nt.

Net zoals Jigsaw begluren we met intens genoegen het lijden van de gevangenen. De regels van het spel zijn duidelijk en het is vingerlikkend aftellen tot er doden vallen.

Knoop nog een overheerlijk en compleet onverwacht einde aan dit spektakel en je hebt een film om te bewaren en die het horrorgenre weer eer aandoet!

25 reacties

zack

saw die heb ik gisteren gezien in de bioscoop toch wel geen slechte film hoor een annrader !maar vandaag ga ik naar the bax van the omen en van halloween kijken . . .

Sytze

Een van de beste Gore flicks in 2004/2005. Ik heb hem gister binnengekregen en direct gezien, sinster sveertje en die Tv van Jigsaw/Zen geeft je echt dat Reality Tv sveertje om het je doen denken dat het echt is, en de terugblikken van slachtoffers was geweldig, voor mijn part een 10!

Sander

BEVAT SPOILERS! – Goede film. – Er zijn echt veel soorten dvd-hoesjes/voorkanten van deze film. Bij de videotheek was het met die voet op de voorkant. – Waarom staat er een (afgezaagde) hand op de achterkant??? – Gordon zegt dat ‘ie Adam in z’n schouder schoot (Adam heeft daar ook een schotwond van), maar ik zie hem toch echt in z’n buik schieten! – ‘t Is wel een ingewikkelde film. Moest toch wel ff 3 keer nadenken. –

Sander

O o o, wat is het weer een onoverzichtelijk stukje tekst geworden… Vind dit hele systeem/deze lay-out maar niks! Maar ja, wou nog iets vragen: SPOILER: Zou de man in ‘t midden 8 uur lang stil kunnen blijven liggen?

shihuandgi

onverwacht einde?wat lees ik hier nu weer!!!! fuck da einde ,als je een onverwacht einde wil en veel spanning en een prachtverhaal kijk dan naar identity en stop met deze klote (anti)horrorfilm de hemel (of hel) in te prijzen en grow-up,make your own private horror movie!

richard

ach hou toch op man identitie mag nog niet eens in de schaduw staan van deze meesterlijke film! ik zet m kwa niveau op gelijke hoogte als seven alleen was deze iets spannender en schokkender af en toe! saw is voor mij een 9.5 (een 10 is perect en NIETS is perfect)

Misery

Een prachtige recensie, ik heb er echt van genoten. Ik vind de Saw reeks ontsettend goed en ik snak nu al naar deel 4 die met Halloween in de Amerikaanse bioscopen draaien. Ik vind het onterecht dat mensen de hele film af zitten te zeiken en de Saw-fans maar voor gek gaan verklaren omdat h?n favoriete film zoveel beter is. De film Saw heeft zeker wel een verassend einde doordat mensen na een tijdje vast zouden denken dat Zepp zelf de beruchte Jigsaw is en net op het laatste moment uitgelegd wordt dat dat niet zo is. Zoals ik al zei, dit is een heel mooie recensie, bedankt ervoor!

Luthron

Als jij de Saw films slecht vind, wil dat nog niet zeggen dat iedereen ze slecht vind. De Saw reeks staat bij mij persoonlijke favorieten eenzaam aan de top, zo goed vind ik ze. Niet perse de goorheid, de grofheid maar het verhaal achter de films in het algemeen vind ik geweldig. Ik weet dat de delen elkaar veels te snel achter elkaar opvolgen, maar dat neemt nog niet weg dat een toekomstig vervolg wederom uitmuntend kan zijn. Neem bijvoorbeeld de Halloween sequels, die zijn ook meer van hetzelfde, maar worden toch ook de hemel in geprezen? Saw is en blijft geweldig, evenals de twee sequels die momenteel uit zijn!

BillyBlack

Ik zeg niet dat ik ze slecht vind, ik vind het best leuke films en deel 1 is gewoon ?cht goed. Maar ik vind het onzinnig als mensen roepen dat ze steeds beter worden, want dat worden ze niet. Ik vind dat ze langzaam wegzakken. Bijv. deel 3. Deel 3 was alleen maar een hoop martelingen.. en het verhaal ging alle kanten uit.. qua verhaal zat de structuur er misschien wel goed in, maar het was nogal chaotisch uitgewerkt. Het hele amanda-gebeuren en tegelijk dat gedoe met jeff.. het was nogal veel. En ik vind deel 1 echt een superfilm.. deel 2 hardstikke vermakelijk.. deel 3 ook leuk. Maar ik vind het geen films die steeds hetzelfde zijn omdat ze een duidelijke verandering doormaken. En die verandering vinden sommige mensen goed, ik vind het niet zo goed. Deel 1 blijft de beste.

10. avatar
    Astaroth

@BillyBlack: Ben het helemaal met je eens… 1 was origineel, 2 was wel aardig, maar 3 ging nergens meer over… Waarom niet stoppen als je ziet dat je vervolg niet zo succesvol is als je origineel?

11. avatar
    Luthron

Ik ben het absoluut met je eens dat deel 1 het beste is, en ik geef toe dat de kwaliteit af neemt, maar ik vind dat de reeks nog steeds (qua verhaallijn en kwaliteit) boven veel andere titels staat. Het idee achter Saw is niet nieuw meer, en juist daarom moeten ze gaan experimenteren met diverse dingen. Helaas is deel 3 daardoor wat slechter geworden. Deel 4 belooft veel vragen te beantwoorden, en vol met twists te zitten… Ik heb al gezegd dat ik een vierde deel niet zag zitten, maar nu ik de clip heb gezien, tezamen met de foto’s etc. begint het toch weer te kriebelen. Nog een laatste zin; Mensen die zeggen dat de reeks beter word met ieder deel geven gewoon hun mening, die respecteer ik dan ook, maar ik ben het daar absoluut niet mee eens!

12. avatar
    BillyBlack

Omdat er altijd mensen zijn die kicken op de vervolgen omdat ze niet veel hebben met *goeie* films als de eerste.. en kijk nou eens naar het doosje van deel 3, er staan volgens mij weer 4 sterren op van de Telegraaf en op een miniposter in een filmblad staat serieus het citaat van een verslaggever: De Saw-films worden steeds beter!!!

13. avatar
    BillyBlack

Ik vind het bijzonder dat je de reeks de hemel in prijst, en tegelijk hetzelfde doet met deel 1. Het zijn zulke verschillende films! Ik vond deel 1 geweldig, deel 2 zwakker, en deel 3 vond ik niks aan.. er ontbrak een sterk verhaal, het was alleen goorheid na goorheid en aan de eindes van deel 1 en 2 hadden nog best een hoog what-the-fuck-gehalte… terwijl dat bij deel 3 heel zwak was. Ik heb geen vertrouwen in deel 4.

14. avatar
    Luthron

Klopt, teveel van het goed maakt minder. Maar ik vind dat het qua plottwists nog wel meevalt in Saw 3. Ik heb wel het gevoel dat dit deel enkel gemaakt is om te shockeren… Hopelijk gaat Saw 4 weer op inhoud verder borduren…