Slumber Party Massacre III

Een tienermeid nodigt haar vriendinnen uit bij haar thuis wanneer haar ouders zijn vertrokken voor het weekend. De vrienden van het stel meiden weten hier ook van en komen natuurlijk het slaapfeestje verstoren. Zij zijn echter niet alleen, er loopt ook nog een maniak met een drilboor rond in het huis…

Deel 3 van deze slashertrilogie is wederom geregisseerd door een vrouw. Iets wat naar mijn mening toch wel uniek is, want zo is de gehele trilogie geregisseerd door vrouwen. Dit is volgens mij bij geen enkele andere serie films gebeurd en al helemaal niet bij horror films.

Deel 1 en 2 waren beiden wel ongeveer even vermakelijk, maar deel 3 is toch net iets beter dan deze voorgaande films. De film werd gereleased in 1990, dit is terug te zien aan de film, want deze is niet meer zo overdreven jaren ’80 als de twee voorgangers. Ook al gaat mijn voorkeur uit naar een jaren ’80 sfeer, ik vond dit toch ook wel leuk.

De film begint gelijk vanaf het begin met sfeer opbouwen en de eerste moord gebeurd ook al vrij rap, waardoor de film een vlotte uitstraling krijgt. Er zitten genoeg spannende stukjes, schrikmomenten en moorden in de film om de hele film de aandacht erbij te houden. Erg goed opgebouwd allemaal.

De acteerprestaties zijn redelijk. Er zitten weer een aantal lekker vage types in de film, zo is er een overbuurman met nogal ‘vreemde gewoontes’. De onlogische reacties van de hoofdpersonages in de gevaarlijke situaties maken de pret alleen maar beter. De killer bewusteloos slaan en dan in dezelfde kamer in een kast gaan verstoppen slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar dat maakt de film wel wat hilarischer.

Wat ik ook wel leuk vond, is dat ze in dit deel de killer een soort motief proberen te geven voor zijn daden, natuurlijk wel erg standaard, maar de voorgande 2 delen hadden een killer die er zomaar op los hakte. Dit is dus wel een leuke verandering in de cyclus. Het motief is wel enorm vergelijkbaar met andere soortgelijke films, waardoor het dus niet echt origineel overkomt, maar ik vond het idee wel leuk.

Eerder in mijn review zei ik al dat in deze film de jaren ’80 sfeer weg is, dit is ook terug te zien in de moorden. De moorden zijn nog steeds wel aardig bruut, niet echt origineel, maar dat is dan ook niet erg in een film als deze, maar de moorden zijn wel niet meer zo over-the-top. Dit zorgt wel dat ervoor dat de moorden wat minder leuk zijn, maar het maakt het wel wat realistischer en rauwer.

Ik had zelf echter voordat ik deze film ging kijken een grote fout gemaakt. Ik had de trailer gekeken voordat ik aan de film begon en dat is toch wel af te raden kan ik vertellen. De trailer spoilert namelijk enorm, er is al erg duidelijk te zien wie de killer is, waardoor voor mij het eerste half uur eigenlijk minder spannend was. Dit is echt een film voor de horrorliefhebbers die eens een film willen zien die niet zo serieus is, dus mocht iemand deze film willen gaan zien, kan ik aanraden de trailer te laten voor wat het is en gewoon de film gaan kijken.