Smash Cut

Zo af en toe breng ik weleens wat tijd door achter mijn computer om op imdb en andere filmsites op zoek te gaan naar de ‘verloren parels’ van de horror en soms wat andere genres. Zo stuitte ik op dit werk. Er werd beweerd dat dit een eerbetoon was aan het werk van Herschell Gorden Lewis. Gefascineerd door het bovenstaande en door de vreemde combinatie van castleden wilde ik dit toch eens een kans geven. Dit was, geef ik zelf achteraf toe, een misstap en grote tijdverspilling.

Het verhaal is simpel: Regisseur Able Whitman (David Hess) is een filmregisseur. Zijn laatste film is weer de zoveelste flop en daar baalt hij verschrikkelijk van. Zijn films worden slecht en vooral erg nep gevonden. Wanneer hij per ongeluk een stripper vermoord ziet hij het licht. Hij kan zijn films veel echter maken door mensen te vermoorden en gewoon echt bloed en echte lichaamsdelen in zijn films te gebruiken. Ondertussen gaat de zus van de vermoorde stripper (Sasha Grey) samen met een detective (Jesse Buck) op zoek naar de moordenaar van haar zus. Ze komen al snel op het spoor van de filmregisseur. De bodycount stijgt al weer snel. Aan de detective en de arme onschuldige zus van het eerste slachtoffer de taak om een einde te maken aan de krankzinnige killing spree van regisseur Whitman.

Laat ik beginnen bij de cast. David Hess (The Last House On The Left (’72), House On The Edge Of The Park) doet zijn best om de film te redden. Zo nu en dan is hij nog best redelijk vermakelijk als de krankzinnige regisseur, maar hij weet jammer genoeg niet de film van ondergang te redden.
Sasha Grey speelt hier haar tweede rol in een ‘normale film’. Zij schijnt in Amerika namelijk nogal populair te zijn voor haar pornografische films. Ze speelt haar rol slecht, maar niet dramatisch slecht. Dit komt misschien, omdat een aantal van de andere castleden het nog slechter deden dan haar. Toch denk ik niet dat zij het ooit gaat maken als actrice. De tot nu toe onbekende Jesse Buck is verschrikkelijk irritant als de detective. Misschien was dat de bedoeling van de filmmaker, maar ik kon het in ieder geval bijna niet uitstaan. De rest van de cast is eigenlijk ook erg matig. Wat ik wel leuk vond is dat Herschell Gordon Lewis (regisseur van o.a. 2000 Maniacs en Blood Feast) en Michael Berryman (‘Pluto’ uit de originele Hills Have Eyes part 1 & 2) te zien zijn in kleine rolletjes.

De andere aspecten van de film zijn eigenlijk bijna triest te noemen. De gore en special effects zijn erg slecht en nep gemaakt. Zelfs voor Herschell Gordon Lewis zouden deze special effects erg matig zijn. Zelfs in de jaren ’70 en ’80 maakten ze al realistischere special effects dan dit. Je ziet overduidelijk dat het nep is en het ziet er niet realistisch uit. De schuld zou op het budget gestoken kunnen worden, maar ik kan niet bevatten dat ze tegenwoordig, zelfs met een laag budget, niet beter dan dit kunnen maken.

Je hebt, zelfs bij B-films, meestal wel redelijke muziek in films. Bij deze film is zelfs dit ook niet het geval. We krijgen bij sommige scenes een soort slechte jazz muziek te horen. Dit past echt helemaal niet bij de film en weer slaan ze de plank volledig mis.

Ik vind het jammer om te zeggen, zeker omdat nostalgische acteurs als David Hess en Michael Berryman in deze film meespelen, maar deze film is de grootste tijdverspilling. Alleen voor die-hard fans van David Hess is dit misschien nog te doen, hij is ook de ‘beste acteur’ van deze film. Voor de rest raad ik tegen alles en iedereen aan deze film te laten voor wat het is.