Stephen Kings Rose Red

Stephen Kings Rose Red

Docent psycholoog Joyce Reardon (Nancy Travis) is geobsedeerd door het indrukwekkend grote huis Rose Red. Naar verluid hebben zich vreemde onverklaarbare zaken voorgedaan in het huis, maar sinds het huis is afgesloten is het er rustig. Zij verzamelt, geheel tegen de wil van de universiteit en professor Miller (David Dukes), gefinancierd uit eigen middelen een groep paranormale mensen bij elkaar om een onderzoek te doen naar Rose Red. Haar vriend, Steve Rimbauer (Matt Keeslar), is de laatst overgebleven erfgenaam van Rose Red. Zijn oma Ellen Rimbauer is onder verdachte omstandigheden verdwenen. Ieder van de groep heeft een specifieke paranormale eigenschap, maar met het autistische meisje Annie Wheaton (Kimberley J. Brown) hoopt Joyce het spookhuis weer tot leven te krijgen.
Met de groep aangekomen lijkt het erop dat het grote mysterieuze huis inderdaad tot leven is gekomen. De groep wordt geconfronteerd met angstaanjagende hallucinaties en geluiden waarbij het steeds moeilijker wordt bij elkaar te blijven. De obsessie van Joyce om te bewijzen dat er paranormale verschijnselen in het huis optreden neemt angstaanjagende proporties aan. Het wordt al snel duidelijk dat het huis vooral ge?nteresseerd is in Annie Wheaton en Steve Rimbauer.

Stephen King heeft al heel wat succesvolle horror en fantasy thrillers op zijn naam staan. Een overgroot gedeelte van zijn verhalen is dan ook, meestal als televisie miniserie, verfilmd. Het verhaal van Rose Red schreef Stephen King speciaal om als miniserie te worden verfilmd.
Verrassend is het verhaal niet. Spookhuizen zijn al vaker onderwerp van films geweest en wat dat betreft heeft dit verhaal heel veel weg van het alom bekende The Haunting (remake 1999; Jan de Bont).
De miniserie duurt goed vier uur. Voor de opbouw van het verhaal wordt dan ook ruim de tijd genomen. Alle karakters worden uitgebreid ge?ntroduceerd. Ook de historie van Rose Red, die begin 1900 begint, komt uitgebreid aan bod. Het duurt dan ook bijna 1? uur (einde eerste aflevering) voordat de hele in groep eindelijk bij het spookhuis aankomt. Evenals bij Jan de Bont?s The Haunting is ook Rose Red een imposant groot oud huis dat zeker een spookachtige uitstraling heeft. Verschil met The Haunting is dat het grote spookhuis in dit verhaal midden in een grote wereldstad (Seattle) staat.
Bij het maken van deze miniserie is op kosten zeker niet bespaard. De sets zien er prachtig uit en de vele speciale effects zijn bijzonder goed gemaakt. Het echte gevoel van spanning wordt met name opgeroepen door de uitstekende, beklemmende muziek van Gary Chang. Stephen King zelf maakt in de serie ook even zijn opwachting, let maar eens op de pizzabezorger.
Tijdens de opnames kreeg het team een grote tegenslag te verwerken. Acteur David Dukes, die de rol van professor Miller speelt, overlijdt na het spelen van een potje tennis. Niet alleen natuurlijk een groot persoonlijk verlies, maar ook moest de rol van professor Miller worden herschreven omdat nog niet alle opnames waren afgerond en werd gewerkt met een ?face double?

OORDEEL: goed verhaal, goed geluid, spannend, enigste -punt: soms langdradig