Subconscious Cruelty

Ik heb er ongeveer drie jaar lang tegen op gezien om deze film te bekijken. Alleen de film Begotten (1991) zag ik nog erger tegen op. De film staat bekend als een zeer brute surrealistische nachtmerrie en is niet geschikt voor de tere zielen onder ons. Denk hierbij aan films als Eraserhead (1977) en Hellraiser (1987) maar dan met af en toe een vleugje Dario Argento. Begotten heb ik ondertussen nog steeds niet gezien, maar Subconscious Cruelty vandaag voor de tweede keer.

De film maakt alles wat er over gezegd is helemaal waar wat mij betreft. Dit is waarschijnlijk zo ongeveer het meest schokkende stukje cinema dat ik ooit heb gezien. Er is geen verhaallijn om je aan vast te houden en dus wordt je meteen halsoverkop in deze nachtmerrierit gegooid. De film bestaat eigenlijk uit vijf aparte fragmenten, variërend van vijf minuten in lengte tot ongeveer een half uur. Ze sluiten wel enigszins op elkaar aan (in ieder geval qua thematiek) maar zouden het als kortfilm ook goed doen.

Karim Hussain heeft hier de grenzen van het toelaatbare opgezocht. Om even een korte sfeerimpressie te geven: er wordt een pasgeboren kind gedood, er wordt gemasturbeerd tot het walgelijke aan toe en Jezus wordt opgegeten door drie naakte vrouwen. De hele film heeft een ontzettend smerige uitstraling en slaagt er dan ook erg goed in om walging over te brengen op de kijker. Dit wordt echter gepaard met zo hier en daar erg sterke cinematografie en een flinke kritiek op de maatschappij. Dit alles zorgt ervoor dat Subconscious Cruelty voor mij een unieke filmervaring was en gevoelens oproept die geen enkele andere film in deze mate heeft opgewekt. De film heeft natuurlijk ook zijn minpuntjes (hij is bijvoorbeeld niet altijd even boeiend – ook dit soort extreem geweld went na een tijdje) maar is als ervaring werkelijk niet te missen.

Het Deense Another World Entertainment heeft een 2-disc set uitgebracht, met op de tweede disc een lange documentaire en de kortfilm Divided Into Zero (1999). Het is een zeer verzorgde set en momenteel de enige verkrijgbare DVD ter wereld van dit monsterlijke filmpje.