The Gravedancers

Harris, Kira en Sid zijn drie oude vrienden die elkaar na jaren weer ontmoeten bij de begrafenis van hun vriend Devin. Tijdens een nacht vol drank besluit het drietal afscheid te nemen van hun overleden makker. Op het kerkhof vinden ze een kaart met een spreuk. Ze lezen hem hardop voor, dronken dansend op de graven.Wat ze niet weten, is dat daarmee een eeuwenouden vloek in werking treedt. Het duurt niet lang of Harris, Kira en Sid vallen ten prooi aan wraakzuchtige geesten die slecht één doel hebben: de grafschenners meesleuren naar het dodenrijk. Hun enige hoop zijn twee paranormale onderzoekers. Kunnen zij het kwaad stoppen?

Een vermakelijke ghost flick, die leunt op standaart cliche’s maar er een leuke eigen draai aan geeft. Hoewel de film direct opent met een scène waarin een slachtoffer door toedoen van een onzichtbare macht op ijselijke wijze de dood vindt (hoe is deze scène overigens te plaatsen binnen de verdere gebeurtenissen?), wordt er in het eerste deel van dit verhaal een kalm tempo aangehouden. De uitwerking van de personages kwam voor mij niet erg tot z’n recht. Het stond de “horror” in de weg.

De film heeft niet veel gore, maar wel goede special effect’s en een paar vermakelijke scene’s. Eng wordt het echter nooit, en als je een echt enge spookfilm wilt zien zou ik deze links laten liggen. Probeer Paranormal Activity voor de beginnende horrorfan, die zullen er wel waarschijnlijk een hele kluif aan hebben.

De film heeft af en toe wel een redelijke spanningsopbouw, maar het zakt telkens weer in. Alsof de regisseur geen houvast heeft in het genre “Horror”. Dat deze regisseur toch wel een vermakelijke prent heeft afgeleverd is een feit. Maar hoeveel mensen zal hij overtuigen?.