Tortured, The

Wat maakt van een mens een monster? Wanneer wordt rechtvaardigheid vervangen door wraak. Wat gebeurt er wanneer degene die je kind heeft gedood, ontsnapt met een lage straf terwijl jij en je partner al levenslang hebben gekregen? Dat is het idee waarmee The Tortured speelt, het verval van de menselijkheid ten toon spreiden. Een waardige genrefilm of een slecht excuus om met een bloederige wreedheid mensen te choqueren?

My son has been kidnapped

Zij is een succesvol makelaar, hij is een dokter. Samen leiden ze het perfecte leven, tot hun ideale wereldbeeld plotseling wordt verbrijzeld als hun 6-jarige jongen wordt ontvoerd. Vanaf dit moment verandert het leven van de ouders in een continue nachtmerrie van angst, twijfel en ongeloof. Een constante ruzie over wie verantwoordelijk was de ontvoering drijft hen langzaam uit elkaar. Een leven dat toch al bergafwaarts gaat, neemt een duik in de diepte wanneer de ontvoerder wordt gevonden, ook het dode lichaam van hun zoon wordt ontdekt. Wanneer de ontvoerder ook nog de levenslange celstraf ontloopt, is dit de laatste druppel voor de getormenteerde ouders en besluiten ze het recht in eigen handen te nemen. De moordenaar van hun kind zal boeten voor wat hij heeft gedaan, zwaar boeten.

Het verhaal is een typisch wraakverhaal waarin de slachtoffers hun woede koelen op de moordenaar van hun zoon. De film komt zeer traag op gang en het eerste half uur voelde de film aan als een drama over een gebroken familie dan een horrorfilm. Maar zodra het proces is gedaan, raakt het wel op snelheid en zien we hoe ze hun wraakactie plannen tot het uitvoeren van deze wraakplannen. Om het verhaal nog wat op te leuken, kent hun plan verschillende complicaties wat de film toch iets meer diepgang heeft. Maar verwacht alsnog geen Shakespeare, want diep in de kern blijft het een gewoon wraakplan.

Imagine the worst pain you’ve ever experienced, it will be much worse then that.

De man heeft hun zoon vermoord en ze zullen niet rusten tot hij de meest helse pijn ooit heeft gevoeld. Om de dingen er nog erger voor hem te laten uitzien, blijkt de man een dokter te zijn en weet dus als geen ander hoe hij hem in leven kan houden. De wreedheid die ze tentoonspreiden is verschrikkelijk. Naarmate de dagen verstrijken worden hun martelingen wreder en wreder, waarbij het meest uiteenlopend gereedschap zoals een soldeernaald veranderen in martelwerktuigen.

Vanaf het moment dat plannen zijn gemaakt, verbergt de film zijn ware aard niet langer en wordt het al snel duidelijk dat het geweld van films als Hostel ambieert. Het slaat van een drama om in een onvervalste torture porn film waarbij het met moment moeilijk is om geen medelijden te krijgen met hun slachtoffer. In tegenstelling tot Hostel is de variatie qua wreedheid eerder beperkt maar wordt deze wel steeds meer en meer opgedreven. De fysieke foltering wordt regelmatig door middel van medische producten die interne pijn teweegbrengen als ook een oude KGB marteltechniek. De film heeft duidelijk de bedoeling te choqueren en slaagt hier redelijk goed in.

I want him dead

De personages, meestal een hekelpunt in Torture Porn Horror, maar hier valt het zeer goed mee. De moordenaar John Kozlowski is een wrede psychopaat die duidelijk een zeer slechte relatie had met zijn ouders, een trauma die hij nu beleeft met zijn jeugdige slachtoffers. Zijn toekomstige folteraars zijn normale mensen die na wekenlang stress te horen krijgen wat er exact met hun zoon is gebeurt. Vooral hun capriolen bij het plannen van hun ontvoering zijn met momenten lachwekkend en op andere zal je met je hoofdschudden en je afvragen waarom. Als folteraars is het vooral Craig die het voor touw neemt terwijl Elise toekijkt en onverwachts moet overgeven op dag 1. Tja, je wist dat het smerig ging worden, Elise. Maar naarmate de film vordert, zien we hoe Elise zich langzaam ontpopt tot een ware sadiste en ondanks het feit dat vooral Craig degene is die de foltering uitvoert, speelt zij een veel grotere rol in het lijden van de man. En ondanks de twijfels die ze hebben blijven ze voortdoen, aangespoord door de ander.

De personages nemen impulsief beslissingen en laten zich vooral leiden door hun gevoel. Door hun wreedheid verliezen ze al snel de sympathie van de kijker, zeker naarmate hun beslissingen irrationeler worden met de dag. Het is begrijpelijk dat je wraak wilt voor je zoon, maar er zijn ergens grenzen.

Conclusie:
he Tortured is een film die zeker zijn titel waarmaakt, waarbij simpele maar effectieve martelingen de boventoon voeren. Het is een film die je nogmaals doet nadenken over wat juist en wat fout is en of we wel het recht hebben om een ander te veroordelen. Het is allesbehalve een perfecte film en heeft wel zo zijn minpuntjes. Maar een van de grote kwaliteiten van de film is toch wel het einde. Het is een einde die met helpt herinneren waarom ik van fan ben van het horrorgenre. Een 7 op 10 is dan ook een mooie score voor deze The Tortured.