Valentine

Ik zou niet kunnen bedenken waarom producenten een griezelfilm Valentine zouden willen noemen. Ok?e, de film heeft dan wel te maken met Valentijns dag, maar het is geen titel waarvoor de gemiddelde horrorfan warm voor zou lopen. Misschien dat ze dachten om hiermee een groter vrouwelijk publiek te bereiken, dat ze zouden denken dat het een romantische enge film is. Romantiek is echter niet de thema van de film, en een enge film is het al helemaal niet.

Wel verschilt Valentine iets wat van de andere post-Scream slashers. De hoofdrolspelers zijn geen tieners, maar iets ouder. We krijgen geen monoloog van de moordenaar op het einde waar zijn/haar motief uitgebreid wordt uitgelegd. Het motief is namelijk vanaf het begin van de film al duidelijk: een jongen loopt viermaal een blauwtje op bij het ten dans vragen aan een paar vrouwelijke leeftijdgenoten, en wordt door een ander vals beschuldigd van aanranding, waardoor hij in een tuchtschool terechtkwam. Wraak is dus het motief, en als je je bedenkt dat de meeste van die vijf (inmiddels volwassen) vrouwen eigenlijk teven zijn, is het af te vragen waarom we niet moeten meeleven met de moordenaar. Niet dat de mannelijke tegenspelers beter zijn; ze zijn stuk voor stuk smeerlappen en zorgt ervoor dat zowel vrouwelijke als mannelijke kijkers niemand hebben om mee te identificeren (tenzij het publiek bestaat uit louter teven en smeerlappen).

Dat hele wraakmotief klopt ook niet echt aangezien de moordenaar ook een paar andere ‘onschuldigen’ afslacht. De beslissing van filmstudio Warner Bros om de sterfscenes minder gruwelijk te maken nadat ze door de filmkeuring heen kwamen kan ik niet waarderen en de laatste shot van de film zorgt voor meer vragen en plotgaten in het al slappe verhaal (dat door maar liefst vier schrijvers in elkaar werdt gezet). Als jongens nu aan mij zullen vragen of het een goede horror is om aan een meisje of mogelijke vriendin te laten zien, zal ik dus nee als antwoord geven. Niet alleen omdat de film niet echt geschikt is voor een eerste afspraakje, maar simpelweg omdat het een waardeloze slasher is.