Vinyan

Vinyan barst los met een weergaloze openingssc?ne waarin we ons midden in een kolkende watermassa bevinden. Buiten het feit dat dit de toon zet voor de rest van de film, is het ook wel verfrissend om weer eens een film te zien die afwijkt van de standaard opbouw. Geen vrolijk begin dus, en eigenlijk wordt de film nergens echt vrolijk. Er is een constante onderhuidse spanning aanwezig en het feit dat de film zich afspeelt in Thailand draagt nog bij aan het haast hulpeloze gevoel dat de hoofdpersonages lijken te hebben. Rufus Sewell en Emmanuelle B?art spelen in deze film een stel dat tijdens de tsunami in 2004 hun kind kwijt is geraakt. Voor een vrijwilligersproject zijn de twee weer terug in Thailand als ze op een video een jongen zien waarvan Jeanne (B?art) denkt dat het haar zoon is. Dit is het begin van een zoektocht naar het jongentje langs de wateren van Thailand en Birma.

Na zijn debuutfilm Calvaire waren de verwachtingen voor Vinyan hooggespannen. Zou Du Welz zijn hoge niveau wederom kunnen halen of zou het uitlopen op een teleurstelling? Wat mij betreft heeft Du Welz zich nu definitief gevestigd tussen de meest talentvolle regisseurs van deze tijd. Met Vinyan levert hij opnieuw een sterke film af die net als Calvaire uitmondt op waanzin. Qua cinematografie en muziek is het geheel uitstekend maar hoe kan dat ook anders met cameraman Beno?t Debie (Irr?versible) en de muziek van Fran?ois Eudes (Haute Tension). Ik zal met smart wachten op het volgende project van Du Welz en hopelijk kan hij deze goede lijn doorzetten.

Opmerking: Vinyan is wel een film die qua impact werkelijk een bioscoopervaring waard is, dus grijp je kans nu hij nog draait!!