Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wolfskinderen – John Ajvide Lindqvist

Wolfskinderen - John Ajvide Lindqvist
4.0Totale score
Waardering gebruiker: (0 Stemmen)

Wolfskinderen is een thriller van een kleine 500 pagina’s. Het is geschreven in een vlotte stijl en leest makkelijk weg. In dit boek geen vampiers (Laat De Ware Binnen Komen) of levende doden (De Doden Keren Terug) zoals in zijn vorige boeken. Toch lijkt de hoofdpersoon niet geheel menselijk; maar het wordt aan de verbeelding van de lezer overgelaten om te beslissen of dit komt door haar opvoeding of dat er meer aan de hand is.

Wolfskinderen is een spannende thriller

Het verhaal pakt je meteen door middel van een korte proloog waarin het beeld wordt geschetst van een popfestival voor jongeren waar zodadelijk diverse doden zullen vallen. Dit prikkelt meteen je nieuwsgierigheid zonder iets van het verhaal weg te geven.

Het begint allemaal wanneer een ex-zanger cq muzikant op leeftijd, Lennart, in het bos een half begraven baby vind. De baby huilt niet maar stoot een loepzuivere klank uit. Hierdoor is Lennart meteen verbonden met het kind. Dit betekent een nieuwe fase in zijn leven en dat van zijn vrouw Laila en op een zeker moment wordt onbedoeld ook hun volwassen zoon Jerry erbij betrokken. Het kind, Kleintje genoemd, groeit op in de kelderkamer en wordt van de buitenwereld afgeschermd en ontwikkelt zich traag, ook haar wereldbeeld en dan met name richting volwassenen wordt hier danig misvormd. Eigenaardig detail in deze, is dat ze enkel babyvoeding uit potjes wil eten, ook als ze tiener is, ik zie dit als een metafoor om geen deel uit te willen maken van de volwassenen. We leren over de geschiedenis van haar pleegouders waar een trauma uit het verleden nog steeds zijn invloed uitoefent. Langzaam lijkt hun levensvreugde toe te nemen totdat een gruwelijk incident een einde aan deze periode maakt. Hun zoon Jerry die ook van haar bestaan weet, neemt haar op, nadat ze -opnieuw- half begraven verstopt zit.

Daarna wordt de achtergrond en ontwikkeling van Theresa geschetst: haar band met haar familie en de opkomst en afbouw van haar vriendschap met Johannes. Daarna zien we hoe zij een zielsverwant vindt in Theres, waarna hun levens verstrengeld raken.

Jerry heeft Kleintje Theres genoemd en heeft zijn eigen onverwerkte verleden. Hij is alles behalve geslaagd in het leven maar nu hij de zorg heeft voor Theres zal zijn leven langzaam maar zeker ten goede keren. Door toeval ontstaat de kans dat Theres, onder een valse naam, kan meedoen aan Idols waardoor de wereld om Theres heen veel groter wordt. We merken geleidelijk dat Theres praktisch geen gevoelsleven, geweten of emoties kent en zich buiten de maatschappij bevindt. Ze heeft haar eigen normen en leeft daar naar, wat enkele nare en gewelddadige scenes tot gevolg heeft. Via internet ontmoet ze Theresa. Theres en Theresa vormen samen Tesla. Theres zingt en Theresa schijft, maar Theres blijkt en blijft de blikvanger van hun twee en wordt een soort goeroe voor een groep meisjes; dit wordt haar “roedel”, verbonden in hun eenzaamheid. Theres en Theresa associëren zich met eenzame wolven en vormen daarom hun eigen groep om zich af te zetten tegen de wereld van de volwassenen. Opnieuw komt hier een soort begrafenis bij kijken als initiatieritueel om onderdeel te worden van de roedel en hun bedoelingen.

Wij zijn dan over tweederde van het boek en het verhaal kent een versnelling. Uiteindelijk komen we uit op het popfestival wat uitmond in een bloedbad. In de epiloog maken de Theres en Theresa de ultieme stap als wolfskinderen.

Wolfskinderen is méér dan een spannende thriller

Behalve dat het een goed geschreven verhaal is, kent het ook de nodige maatschappijkritiek.

Het boek heeft als motto “iedereen heet eigenlijk anders” en dit komt duidelijk terug in het verhaal. Een andere naam is een andere identiteit en daarmee een verandering van leven.
De hoofdpersoon, Theres, kent tijdens het verhaal vier fases waarin ze onder verschillende namen leeft:
* Tijdens haar baby- & kindertijd wordt ze Kleintje genoemd door haar ‘pleegouders’, waarin ze opgroeit in een beperkte omgeving met een verwrongen wereldbeeld
* Als haar tienertijd start, woont ze bij haar broer Jerry die haar Theres noemt, ze maakt nu kennis met de buitenwereld.
* Dan volgt een overgangsfase waarin ze onder de valse identiteit van Tora een idool wordt en Therese leert kennen. Dit is eveneens de periode waarin ze voor het eerst haar invloed op haar kwetsbare leeftijdgenoten begint uit te oefenen.
* De start van haar vroeg-volwassenheid, waarin ze door haar omgeving wordt gezien als Tesla. Ze is nu niet langer onder de vleugels van Jerry , maar vormt als Tesla een soort van twee-eenheid met Theresa. Deze relatie is echter verre van gelijkwaardig.

Ook de verandering van de artiestennaam van haar pleegouders Lennart & Laila is een voorbeeld van ‘iedereen heet eigenlijk anders’. De identiteitsvraag komt eveneens duidelijk naar voren in het feit dat men zich op internet kan voordoen als een ander. Theresa maakt hier gebruik van en trekt dit door in haar echte leven door zich innerlijk tot een ander te transformeren: haar alter-ego Urd. Het is jammer dat deze laatste ontwikkeling pas op het eind van het verhaal naar voren komt, naar mijn idee had hier meer mee gedaan kunnen worden.

Een ander belangrijk thema zijn de verschillende werelden waarin ouders/volwassenen en kinderen leven.
Zo krijgt de onthechting van Theresa van haar ouders en de reële maatschappij een belangrijke plaats. Ze is een onzekere, naar erkenning hunkerende puber maar haar goedbedoelende ouders zijn niet bij machte haar op te vangen, te begrijpen of te helpen. Ze kunnen niet anders dan haar tijdelijk in een inrichting plaatsen waar ze psychofarmaca krijgt voorgeschreven en niemand, behalve Theres, kan haar nog emotioneel bereiken. Theresa gaat steeds meer haar eigen weg en haar ouders zijn ontredderd. Uiteindelijk is niets meer dat hen bindt. Ongetwijfeld dat de andere leden van Theres’ roedel soortgelijke ontwikkelingen hebben meegemaakt, maar deze blijven voor de lezer verborgen.

Ook de gevolgen en gevaren van de sociale media spelen een rol in de verhaallijnen. Zonder Myspace was Theres nooit ‘ontdekt’ als Tora, laat staan uitgegroeid tot Tesla. Dat beschamende, privé-gebeurtenissen direct en voor iedereen zichtbaar viral kunnen gaan, wordt pijnlijk duidelijk voor Theresa.

Daarnaast komen de oppervlakkigheid en het egoïsme in de muziekwereld duidelijk naar voren. Vooral in de persoon van Max Hansen. Evenals Lennart herkent hij meteen het talent van Theres. Daar waar Lennart de puurheid hiervan juist enkel voor zichzelf wil houden, wil Max het exploiteren om er zelf beter van te worden.

Wolfskinderen is een aanrader

Het boek leest als een modern maar macaber sprookje; het is een pakkend, intelligent verhaal over een wereldvreemd, jong meisje en hoe zij het leven beïnvloed van de mensen waarmee ze in aanraking komt. De koelheid en afstandelijkheid waarmee Theres opereert is ontluisterend en de geweldsscènes kenmerken zich door een feitelijke, emotieloze beschrijving waardoor ze aan impact winnen. Een aanrader voor de intelligente lezer.

Over de auteur

avatar

2 reacties

Laat een antwoord achter