Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Betere tijden

Een bejaarde die aan de kassa tijdens haar pogingen de ??n- en twee-euromunten uit elkaar te houden klaagt dat het vroeger beter was, heeft wat mij betreft geen ongelijk. Maar niet omdat de nieuwe munteenheid zo ingewikkeld is en ook niet omdat kinderen vroeger nog met de autoped en de tol de straat op gingen in plaats van binnen naar Japanse tekenfilms met een slechte invloed op hun kwetsbare zieltjes te zitten kijken.

Nee, ik denk bij vroeger aan de beginjaren van de horrorfilm, tot en met eind jaren tachtig. Vraag aan een horrorfan wat zijn favoriete films zijn en de kans dat de lijst alleen uit films van voor de jaren negentig bestaat is groot. Denk aan films als ‘Dracula’, ‘Frankenstein’ en de andere legendarische Universal producties uit de jaren ’30, de subtiele horror in de stijl van ‘The Haunting’ uit de jaren ’50, Hitchcock’s glorie, de beruchte Hammer horror, de rauwe low budget films als ‘The Texas Chain Saw Massacre’ uit de seventies, en de vermakelijke tienerslashers die in de jaren ’80 hun beste tijd kenden. Misschien zit er soms nog wel een verdwaalde nieuwere klassieker tussen als ‘The Blair Witch Project’ of ‘Ringu’, maar niemand zal raar opkijken als deze films in het lijstje horrormijlpalen ontbreken.

Waarom toch? Waarom worden er nauwelijks meer klassiekers gemaakt, die over 30 jaar nog menig horrorliefhebbend hart zullen veroveren en gekoesterd worden? Simpel: omdat vroeger alles beter was. Dus grijpen filmmakers terug op die tijden; Hollywood kotst de ene na de andere remake uit en tenenkrommende misbaksels als ‘Wrong Turn’ en ‘Freddy vs Jason’ proberen teveergeefs de sfeer van de jaren ’70 en ’80 op te roepen. Maar klassiekers ontstaan niet door de behoefte iets dat ooit groot was opnieuw te cre?eren; klassiekers ontstaan door met iets totaal nieuws te komen. Bovengenoemde films zorgen alleen voor een nostalgisch gevoel en de behoefte naar wat ?chte mijlpalen te gaan kijken.
Het wachten is nu op een geniale regisseur die de herhalingsoefeningen zat is en in dit tijdperk van de terugblik vooruit durft te kijken. Het is tijd voor een revolutie.

Over de auteur

avatar