Beast of Yucca Flats
0.5Totale score

In de jaren 50 waren monster flicks dagelijske kost in lokale drive-ins,waar spotgoedkoepe trash altijd welkom was,gezien de aanwezige jongeren toch zelden oog hadden voor de film.

Coleman Francis en zijn grote geldschieter Anthony Cardoza(die zelf lasser was,ik wil niet eens weten wat Francis dan wel was),wilde ook hun spreekwoordelijke graantje meepikken en blikten snel hun debuut in,”Beast of Yucca Flats”.Helaas hadden ze totaal geen talent.Niet dat de film daardoor grappig is,gewoon oersaai.Je hebt vaak dat horrorregisseurs een hele hoop nutteloze vulling aanbrengen om toch tot 90 minuten te komen.Deze film is van hetzelfde,maar dan met 55 minuten!

Cardoza wist bij vriendenen kennissen zo’n 25000 dollar los te weken en gebruikte het meeste om Tor Johnson in te huren,een B-film ster en ex-worstelaar die zijn (on)kunde al had bewezen in “Plan 9”.Het probleem was,de film speelde zich vooral af op een berg en Tor,totaal uit conditie en 160 kg zwaar inmiddels,moest door de crew de berg omhooggeduwd worden.Interimbureaus kunnen gemene duivels zijn.

Na een proloog die nergens iets mee te maken had,beginnen we meteen met actie,Coleman Francis stijl,een autoachtervolging is bezig,een bende misdadigers zit professor Javorski(ook Johnson) en zijn bodyguards achterna.Uiteindelijk stoppen beide wagens(makkelijk,ze reden toch maar 50 of zo) en gooien de bodyguards zich voor de kogels zodat hun baas kan ontsnappen.Is dat eigenlijk wel realistisch?Ik bedoel,in het openbaar waarschijnlijk wel,maar dit is een verlaten weg(je zou zelfs zeggen een afgesloten weg,als je niet beter wist),niemand ziet het.In elk geval,Javorski vlucht belachelijk traag weg(snelwandelend!!!)en uiteindelijk ontploft een atoombom in de buurt.

Wat ons brengt op Francis,die zelf de verteller speelt met interessante inzichten als “Push a button.Things happen.A scientist becomes a beast”.Hij is ??n van de weinige mensen die zijn eigen stem heel graag hoort,want je wordt platgegooid met dit soort vertelsels doorheen de film.

Het beest doodt dan iemand(waar zijn de misdadigers eigenlijk gebleven?)door hem bij de keel te grijpen(het goedkoopste),en ongemerkt klimt hij op de achterbank van diens auto en valt hij zijn vrouw aan.Inderdaad,een man van 160 kg klimt op haar achterbank en ze merkt niets.Whatever,dat moet zij weten.Ze sterft niet,ze is alleen bewusteloos en dat is het dichtste bij een slachtoffer dat de Beast nog gaat komen.

We voegen een paar “agenten” bij en zelfs het leger(twee mannen in een sportvleigtuigje)en een familie op doorreis.De vader wordt als beest aangezien en neergeschoten,maar is totaal niet gewond want dat kost geld.De kinderen lopen weg,dat klopt,ze lopen gewoon weg.De tweede helft is een constante,bijna hypnotiserende afwisseling van twee kinderen die in de bergen lopen,het beest dat meestal ligt te slapen,en de twee agenten die water aan het drinken zijn.Dan wordt het beest met een pistool omgelegd.

En dat is de hele film.Knappe toevoeging aan de filmgeschiedenis zeg.De film heeft nu een tweede leven als het ultieme,doch weinig schaarse hebbeding.Maar het is gewoon onge?nspireerde bagger.Het is een verfilmd writer’s block dat gewoon niet bekeken mag worden,maar ik oordeel niet,ik leg gewoon feiten voor.Het haleige is dat hun latere films(dat waren er nog twee)nog slechter zijn.