Beyond, The

Louisiana, 1927. Tijdens een nachtelijk onweer is een grote groep mensen is op weg naar het plaatselijke hotel. Zij houden de schilder die daar woont, een zekere Schweik, verantwoordelijk voor van alles en nogwat en dankzij hem zou er zelfs een eeuwige vloek op de stad en het hotel rusten. Met behulp van zware, ijzeren kettingen wordt Schweik op brute wijze afgeranseld (de sequentie lijkt min of meer gecopieerd uit ?Don?t torture a duckling?), aan de muur gespijkerd en overgoten met ongebluste kalk?

1981. Na diverse mislukte carri?res in New York heeft Liza Merril (MacColl) eindelijk misschien wat geluk, zij erft een oud, vervallen hotel in Louisiana! Het gebouw moet eerst wel nodig opgeknapt worden en dat loopt niet echt op rolletjes want gelijk op de eerste dag valt een schilder van een steiger na het zien van een spookachtige verschijning. Problemen genoeg ook in de kelders van het hotel: die staan vol met water en da?s altijd lastig. Joe de Loodgieter wordt ingehuurd om dat karweitje te klaren, maar hij stuit bij zijn hak- en breekwerk op veel meer dan hem lief is? Waar komt al die pech vandaan, vraagt Liza zich terecht af. En wie is dat blinde meisje dat haar aanraadt het hotel direct te verlaten? Om het mysterie te ontrafelen krijgt Liza hulp van dokter John McCabe die werkt in het plaatselijke ziekenhuis, waar men er trouwens niet voor terugdeinst bijna vergane lijken aan de hersenscan-apparatuur te leggen. Het zekere voor het onzekere zullen we maar zeggen.

Deze klassieker van Fulci is net als de overige gothic horrorfilms uit zijn creatieve bloeiperiode (?City of the Living Dead?, 1980 en ?House by the Cemetary?, 1981) gebaseerd op enkele elementen uit H.P. Lovecraft verhalen. Centraal staat wederom een mysterieuze toegangspoort tot een duistere en onheilspellende onderwereld, het domein van de levende doden, de Hel. De kelder van het hotel bevat zo?n doorgang en dankzij het hardhandige loodgieterswerk van Joe zal deze geopend worden? Daar waar het thematisch vergelijkbare ?City of the Living Dead? nog te wensen overliet en beschouwd kan worden als generale repetitie, is ?The Beyond? ??n van de zeldzame projecten van Fulci waarin alles lijkt te kloppen. De film vertoont opmerkelijke inconsistenties in de tijdlijn en voor wat betreft locaties maar deze ongerijmdheden werken in ?The Beyond? juist atmosfeer-verhogend en versterken bij de kijker het gevoel een angstaanjagende nachtmerrie binnengezogen te worden. Dat de wetten van elementaire logica voortdurend worden genegeerd maakt de illusie een naargeestig, hels droomlandschap te betreden vervolgens compleet. Een en ander betekent wel dat de kijker verwachtingen ten opzichte kwaliteit van verhaalstructuur en dialogen overboord moet zetten om vervolgens onbevangen Fulci?s inferno te absorberen.

Naast een bovennatuurlijke, occulte sfeer is ?The Beyond? uiteraard rijk aan het van Fulci bekende, harde en compromisloze geweld. De special effects zijn, alhoewel grotendeels uitstekend van kwaliteit, hier en daar helaas wel wat te overduidelijk nep, iets dat zeker de doorgewinterde horrorfanaat zal opvallen. Echt bont maakt Fulci het bij een minutenlange sequentie waarin een man in een bibliotheek van een ladder valt, verlamd raakt en aangevallen wordt door tientallen spinnen. De beestjes bewegen zich piepend en krakend voort en eten vervolgens al smakkend het gezicht van de man op. Alhoewel bijzonder onsmakelijk is het geheel overduidelijk nep, iets dat benadrukt wordt doordat het geheel statisch en in close-up gefilmd is. De overige gruwelijkheden worden gelukkig beter in beeld gebracht, met behulp van snelle montage waardoor de impact oneindig veel groter is. Vooral het explosieve lot van Jill, het creepy meisje met de vlechtjes, is een voorbeeld van perfecte timing en montage en waarschijnlijk het special effects hoogtepunt van de film.

De oogbol fetisj van regisseur Fulci is legendarisch en ook in ?The Beyond? stelt hij wat dat betreft niet teleur. Met behulp van langdurige close-ups van de ogen, de spiegels van de ziel, richt Fulci zijn camera op de toegangspoorten tot het onderbewuste, de bron van waaruit volgens hem alle angsten zouden ontspringen. In ?The Beyond? wordt het belang van de ogen nog eens onderstreept door de fysieke verandering die slachtoffers ondergaan wanneer zij, al dan niet gedwongen, de grenzen van de stoffelijke, werkelijke wereld overschrijden en hetgeen daarachter ligt binnentreden. En net als in ?Zombi 2? (1979) zijn de kostbare oogbollen het uiterst kwetsbare doelwit van enkele gerichte, vernietigende aanvallen; door Fulci op bijna perverse wijze gedetailleerd in beeld gebracht.

Een middels droomlogica gecreerde bovennatuurlijke sfeer, absurde situaties en hard, bizar geweld zijn de hoofdelementen van ?The Beyond?, een film die zeker niet voor iedereen is. Sommigen zullen het klaarblijkelijke genot waarmee Fulci inzoomt op de bloederige resultaten van het verschrikkelijke geweld afstotelijk vinden en te ver gaan. Ondanks de gedateerdheid van enkele effecten heeft ?The Beyond? net als de overige horror-projecten van Fulci in elk geval nog steeds de kracht om te shockeren alhoewel de fantasy setting een en ander makkelijker verteerbaar maakt. Toevalstreffer of meesterwerk? Het is waarschijnlijk het hoogtepunt uit Fulci?s carriere, een krachtige horrorfilm waar de diverse in zijn oeuvre terugkerende elementen elkaar in een afgewogen mixture op verrassende wijze aanvullen en versterken.

56 reacties

Evil B.

Ik blijf toch sterk de indruk houden dat Fulci de film ‘The Sentinel’ van een paar jaar daarvoor ook gezien had, over een priester die de wacht houdt bij de poort van de hel onder een huis in New York. Die film lijkt thematisch sterk op ‘The Beyond’ en het overlijden van een priester waardoor de hel ontketent wordt, zit letterlijk in ‘CotlD’. Wordt ‘The Sentinel’ eigenlijk genoemd in ‘Beyond Terror’?

BvZ

Volgens mij wist zij op de een of andere manier 🙂 te ontsnappen uit “Het Hiernamaals” om Liza te waarschuwen. Als ik het me goed herinner is er scene waarin het blinde meisje tegen Schweik zegt dat “zij niet terug wil”…

BvZ

En er is een heel sterke scene waar Liza in gedachten de “exit” van het blinde meisje ‘afspeelt’… Dat dit meisje bovennatuurlijk is wordt daar ook voor Liza duidelijk. Misschien de beste scene uit de film…

Evil B.

Volgens mij werd Sacchetti voor zijn verhaal van ‘The Beyond’ eerder be?nvloed door ‘The Sentinel’ dan door Argento’s ‘Inferno’ van het jaar daarvoor. Het vreemde is dat er in ‘The Sentinel’ zelfs een sc?ne zit waarin het hoofdpersonage in een droom haar overleden vader tegenkomt en hem op Fulci-esque wijze de neus afhakt en zijn oogbol doorsnijdt. Ik vind de overeenkomsten zeer opmerkelijk, zelfs die witte oogbollen komen erin voor. Alleen de zombies in ‘The Sentinel’ zijn niet echt zombies, maar meer een soort freaks. Als geheel lijkt ‘The Sentinel’ overigens meer op ‘Rosemary’s baby’.

Evil B.

‘The Sentinel’ is overigens al uit 1977, dus bevat een Fulci-oogbol sc?ne avant la lettre. Fulci doorkliefde zijn eerste oogbol toch pas in 1979 voor ‘Zombi 2’ of heb ik het mis? Had hij voor die tijd al eens een bolletje geprikt? 😀 Conclusie: aangeraden borrelhapje bij een Fulci: olijven met cocktailprikkers!! 😀

Evil B.

Die Dardano Sacchetti heeft trouwens de verhalen en scenario’s van een hoop bekende Italiaanse horror geschreven: ‘Cat of Nine Tails’, ‘Bay of Blood’, ‘Shock: Beyond the Door 2’, ‘Demoni’ en dan natuurlijk de zombiefilms van Fulci en ‘NYR’. In het begin van ‘The Beyond’ is hij ??n van de mobmembers en hij is ook te zien in de docu ‘Mario Bava: Maestro of the Macabre’.

Evil B.

Ik las trouwens dat Italiaanse horror in de eerste plaats voor de thuismarkt is gemaakt, dus voor het eigen land, de buitenlandse distributie is een bijkomstigheid. Als die films zich in eigen land al terug kunnen verdienen, dan zal er wel flinke winst op gemaakt worden, want overal ter wereld worden ze gekeken.

BvZ

Ik dacht ook dat Zombie 2 het eerste oogbol-uitstapje van Fulci was.. Moet ik nazoeken. 🙂 In hoeverre de film echt zijn inspiratie putte uit The Sentinel zal wel een vraag blijven. Stephen Thrower doet ietwat minachtend: “fleeting”, maar een grotere Fulci Fanaat is er op de aardbol niet te vinden dus ik neem zijn uitspraken met een grammetje zout. Ben wel benieuwd nu, naar The Sentinel.

Horror_Wizard

Dacht altijd dat NYR de trend zetten tot de oogbal scene maar zie dat ‘Zombi 2’ evenals ‘The Beyond’ eerdere producties waren ( schaam)!

10. avatar
    Evil B.

In ‘Manhattan Baby’ wordt er ook enorm veel ingezoomd op ogen, bijna op het absurde af. E?n van de personages zit zelfs op een gegeven moment bij de oogarts! 😀 Verder is dit een ongelooflijk saaie film. Het begin in Egypte is nog veelbelovend, maar al gauw slaat de verveling toe.

11. avatar
    Evil B.

Fulci ziet zelf zijn jaren zeventig films als zijn Gouden Periode, niet de zombiefilms, zo verklaarde hij in ??n van de laatste interviews voor zijn dood. Met name ‘Don’t torture a duckling’ en ‘Perversion story’.

12. avatar
    Evil B.

Welke bedoel je? Van v?or de jaren zeventig? Niemand schijnt die te kennen. Misschien weet BVZ er meer van. Ze schijnen te staan in ‘Beyond Terror’. Maar op Internet kan ik er weinig over vinden. Het zijn komedies, musicals en westerns geloof ik voornamelijk.

13. avatar
    Evil B.

Ik kan geen interview vinden met Sacchetti. Dus of ie zich bewust of onbewust heeft laten inspireren door ‘The Sentinel’ blijft voorlopig een raadsel. En het nadeel van veel van die boeken is dat ze door buitenstaanders zijn geschreven. Ik lees het liefst interviews met betrokkenen voor de details.

14. avatar
    BvZ

De meeste van die oude films zijn volgens mij niet of nauwelijks verkrijgbaar (misschien enkele op R1). Persoonlijk denk ik dat slechts enkelen de moeite waard zijn, oa enkele westerns en giallos. “Beyond Terror” is onmisbaar voor de Fulci liefhebber 🙂 Alle films komen voorbij (de mindere -naar de mening van kenner Thrower dan- alleen in de vorm van een synopsis). Ook vol met mooie fotos.

15. avatar
    Evil B.

‘Het boek van Eibon’ dat we in de eerste sc?ne (en in de bibliotheek) te zien krijgen is een bedenksel van Lovecraft-adept Clark Ashton Smith. Het is ook bekend als ‘Liber Ivonis’.

16. avatar
    Evil B.

Het is niet zo gek dat Fulci hiervoor kiest. Een uittreksel: ‘Voor de komst van (…) of Cthulhu uit het rijk van de sterren, woonde Ubbo-Sathla in de dampende moerassen van de Nieuwe Aarde…’ Louisiana dus… 🙂

17. avatar
    BvZ

CAS en HP en nog een paar andere schrijvers uit die tijd refereerden aan elkaars fictieve werkjes (zoals Eibon) en authentieke stukken om zo hun beschreven fantasiewereld bedrieglijk “echt” te maken..:) Fulci gebruikt in City geloof ik “Enoch” wat dan wel weer een echt boek is.

18. avatar
    Evil B.

Er zijn zelfs facsimile uitgaven van de Necronomicon. Waarschijnlijk door uitgavers op de markt gebracht om de boel te bedotten. Of die ook daadwerkelijk bladzijden met teksten hebben, of alleen op foto’s e.d. bestaan weet ik niet. Dat boek bij de dvd van Evil Dead had trouwens echt pagina’s net als in de film. Geweldig! 😀

19. avatar
    Evil B.

‘Enoch’ zegt me niet direct iets. Hij staat niet genoemd in een boekje dat ik hier heb met verschillende verhalen geschreven door Lovecraft volgelingen. Ff via Google zoeken dus…

20. avatar
    Evil B.

Na al die tijd over de film gepraat te hebben, zit ik hem nu weer eens daadwerkelijk te kijken, en hoe mooi gefilmd ook, ik hou niet van Fulci’s gross-out en shockeffecten, zelfs als ze knap gemaakt zijn. In het geval van ‘The Beyond’ zou ik zeggen dat de film zonder enkele effecten beter was geweest, want hier heeft hij idd eens een goed verhaal te pakken.

21. avatar
    Evil B.

Die spinnenaanval blijft zeer goor ja, waarom maar twee echte spinnen gebruiken en voor de rest namaak? En waarom doen die spinnen een poging ‘s mans tong uir te rukken en stoppen halverwege? 😀

22. avatar
    Evil B.

‘The Beyond’ is een soort nachtmerrie waar je zelfs in het daglicht niet meer echt om lacht, maar due je toch om de zoveel tijd weer wilt ervaren. Je hebt gelijk over dat meisje, ze is aan gene zijde geweest, als we haar pas ontmoeten is er zelfs iets bijzonders met haar stem, er zit een galm in, die verdwijnt gaandeweg als ze weer menselijker wordt, tot het afschuwelijke moment dat ze weer terug wordt gehaald, een sc`ene die een soort zombie-versie is van ‘Hellraiser’. 😀

23. avatar
    Evil B.

En tenslotte, ik heb nog een ‘consequent onlogisch iets’ ontdekt, die je volgens mij nog niet genoemd had: aan het begin zit het nummer van de kamer waar Schweik aan het schilderen is ook aan de b?nnenkant van de kamer achter hem… Ik ken geen hotels waar dat het geval is…

24. avatar
    Evil B.

Weet je welke reden de collega van McCabe opgeeft voor het aan de hersenscan leggen van het halfvergane lijk? ‘Hij izet er nog goed uit voor een zes jaar oud lijk…’ En McCabe zegt: ‘Ok, go ahead with it. But you’re on your own with this.’ 😀

25. avatar
    Horror_Wizard

Bij nader inzien is de lijkenschouwer, de vriend van Liza, niet van een hoogstaande intelligentie! In het ziekenhuis waar hij en Liza worden belaagd door een aantal zombies schiet hij eerst drie keer in hun lichamen voordat hij hun hoofd raakt waarna ze sneuvelen. En dat stomme trucje ( 2,3 maal lichaam, 1 maal hoofd) blijft ie steeds weer herhalen 😀

26. avatar
    Dellamorte

En wederom heeft Fulci een fantastische film afgeleverd. Om maar meteen een aantal fabeltjes de nek om te draaien…..books of Eibon is een fictief boek..vergelijkbaar met de Necromonicon en Unaussprechliche Kulten en de Pnatonian Manuscripts…However.the book of Enoch is out there….Enoch being the angel that delivered God’s message to Mozes….. Anywyas…dit is een goede film…genoeg gore….redelijke acteerprestaties en een goed verhaal…..