Black Death

Black Death

Zodra ik las dat Black Death in de maak was, kon ik niet wachten op de release. De middeleeuwen en horror zijn twee van mijn grotere interessen en dit klonk als een goede combinatie van beiden.Bovendien sprak het plot me bijzonder aan. Ik was dan ook aangenaam verrast toen ik deze film aantrof in een van de winkels op station Leiden Centraal en aarzelde geen moment met het aanschaffen.

De jonge monnik Osmund leeft in een klooster tijdens de uitbraak van de zwarte dood in Engeland. Hij heeft echter geheel tegen de regels in een vriendin buiten het klooster: Averill. De situatie in de stad waarin het klooster ligt is zo desastreus dat Osmund Averill aanraadt de stad te verlaten en naar het nabije bos te vertrekken. Averill belooft daar een week lang elke morgen op een afgesproken locatie op hem te wachten.
Osmund heeft het er echter moeilijk mee om het klooster te verlaten om naar Averill te gaan. Hij wil God de rug niet toekeren en bidt om een teken. Dezelfde dag nog arriveert de ridder Ulric in het klooster. Hij vertelt over een dorp in een nabij moeras waar de pest op magische wijze geen invloed lijkt te hebben. Hij beweert dat de inwoners god hebben verlaten en een demon aanbidden. Als afgezant van de bisschop moet hij erheen om de zaak nader te onderzoeken. Hij is naar het klooster gekomen om de monniken om een gids die hem erheen kan lijden te vragen. Onmiddellijk neemt Osmund zijn kans waar om het klooster te verlaten en toch God te dienen.
Al gauw blijkt dat er meer aan de hand is. Ulric’s metgezellen zijn een stel ruige huurlingen die een heleboel martelwerktuigen met zich meeslepen. Volgens hen wordt het dorp geregeerd door een necromant (necromancer, voor de gamers onder ons) die ze gevangen willen nemen. De reis naar het dorp voert hen door een land dat langzaam ten onder gaat aan de waanzin die een epidemie als de pest met zich meebrengt. Zo zien ze overal sporen van heksenvervolging en andere uitingen van volksangst en paranoia.
Wanneer ze het bos bereiken waar Osmund zijn geliefde Averill zou ontmoeten blijkt het bevolkt te zijn met bandieten. Osmund treft er slechts Averill’s kleren en paard aan. Uiteraard gaat hij ervan uit dat Averill een gruwelijke dood is gestorven, en diep in de rouw leidt hij Ulric en zijn mannen verder naar het dorp in het moeras. Daar aangekomen blijkt niets te zijn wat het lijkt. De spanning is er om te snijden en uiteindelijk wordt Osmund’s geloof zwaar op de proef gesteld.
Meer zal ik niet over het plot vertellen om het verhaal niet weg te geven.

De sfeer in de film is briljant. De naarheid van een epidemie als de pest komt goed naar voren. De manier van filmen is grauw maar tegelijk ook mooi. De belichting speelt hier een belangrijke rol in, vooral in het moerasdorp, dat door een bepaalde mate van overbelichting in een soort witte mist gehuld lijkt. De acteurs doen allemaal erg hun best, maar presteren niet bovengemiddeld. Toch is het leuk om Sean Bean (Boromir in the Lord of the Ring trilogie) weer eens in een maliënkolder te zien. Ook doen er twee Nederlandse sterren mee.
Carice van Houten speelt in het moerasdorp een belangrijke rol als de ogenschijnlijk onschuldige leidster van de dorpelingen. Tygo Gernandt speelt een onbelangrijke rol als een van de mannen van Ulric, die in de oorlog met Frankrijk zijn tong verloren heeft. Hij heeft dan ook geen tekst.
De film kent zo zijn gruwelijke momenten al blijft de meeste gore stijlvol buiten beeld. De echte spanning komt uit het conflict dat de personages krijgen met hun eigen geloof. Het ene moment ben je trots op de mannen die hun geloof vasthouden terwijl je het andere moment sterke twijfels krijgt over hun fanatisme.
Deze spanning zal je als hier gevoelig voor bent zeker bijblijven en aan het denken zetten over het christendom en religie in het algemeen.

Al met al is Black Death zeker het kijken waard. Plot, acteurs, belichting en soundtrack creëren een ijzersterke film die je niet snel zal vergeten.
Eigenlijk is er weinig tegen deze film in te brengen behalve dan misschien het nog enigszins herkenbare Nederlandse accent van Carice van Houten.