Dark Shadows

Als de welgestelde Barnabas Collins (Johnny Depp) de liefde van dienstmeid Angelique (Eva Green) onbeantwoord laat roept hij het onheil overzich zelf af. Angelique is namelijk een heks en vervloekt de arme Barnabas waardoor hij in een vampier verandert. Hij wordt gevangengenomen, geketend en begraven… Enkele eeuwen later stuiten bouwvakkers op zijn doodskist en komt Barnabas weer vrij. Terwijl hij nog moet wennen aan het nieuwe tijdperk waarin hij terecht is gekomen en zijn eigen familie opzoekt voor hulp, krijgt hij echter opnieuw te maken met Angelique.

Op basis van bovenstaande omschrijving zou men nog kunnen denken dat het om een rasechte horrorfilm gaat. Er zitten inderdaad wat serieuze, grimmige stukjes in de film, maar hij kan vooral worden gezien als comedy. Zoals altijd zijn de decors en aankleding van hoogstaande kwaliteit, maar ze weten de film niet te redden. Daarvoor schort er (in mijn ogen in ieder geval ) te veel aan het scenario van Seth Graham-Smith. Het verhaal moet het grotendeels hebben van de gewenning van Barnabas aan de de tijd waarin in terecht komt: 1972. We zien zijn eerste kennismaking met asfalt, auto’s, lavalampen, disco en Alice Cooper. Ook krijgt niet iedereen uit de “moderne” Collins familie voldoende tijd en aandacht waardoor sommige personage wel erg één dimensionaal blijven. Van de acteurs is er geen die boven de rest uitsteekt, ook Depp niet. Die lijkt zelfs op de automatische “Excentrieleing” piloot te spelen. We zijn stukken beter van hem gewend.

Regisseur Tim Burton heeft in interviews aangegven een groot fan te zijn van de gelijknamige tv-serie waarop deze film is gebaseerd, maar daar is niet echts iets van te merken. De serie had meer drama en minder humor.

Misschien komt het omdat ik hoopte op een serieuze horror (in iedergeval meer in de richting van Sleepy Hollow of Sweeney Todd), maar ik ben van mening dat Burton en Depp met Dark Shadows de plank behoorlijk mis hebben geslagen. Maar ben je meer een Comedy persoon, dan kan deze film je misschien wel bekoren.