Death Ship

Na een aanvaring raakt een luxueus cruiseschip in nood. Acht overlevenden slagen erin aan boord te klimmen van wat een verlaten olietanker lijkt. Eenmaal aan boord worden ze het slachtoffer van vreemde gebeurtenissen, een vrouw wordt door een tros in zee geslingerd, de motoren beginnen op mysterieuze wijze te draaien en het schip zet zich op weg naar een onbekende bestemming, zonder dat iemand aan het roer staat.

Death Ship uit 1980 is geen super goede film maar wel eentje die interessant genoeg is om te kijken, omdat het een aantal creepy scenes bevat die best goed gedaan zijn voor die tijd. George Kenendy, bekendt uit de Naked Gun films en Richard Crenna van de Rambo films spelen de hoofdrollen en met name Kennedy doet het erg goed in zijn rol als de norse kapitein. Deze film is een beetje de voorloper van Ghost Ship die een soort van remake was, maar verwacht geen gore scenes of special effects in deze film.

Het cruiseschip wordt geramt door een vrachtschip wat al tijden in de zee dobbert en brengt deze tot zinken, de overlevenden van de ramp, de kapitein, zijn tweede man en diens gezin en nog wat andere mensen dobberen een tijd rond op zee waarna achter hum het spookschip op doemt.Ze besluiten aan boord te gaan en komen erachter dat het schip oud verroest en lang verlaten is, ondertussen neemt het schip controle over de kapitein om met diens hulp de overige passagiers op het schip om te brengen.De andere overlevenden komen erachter dat het schip een nazi schip is geweest waar verschillende martelingen plaatsvonden, ondertussen probeert de kapitein, onder controle van het schip, de rest duidelijk te maken dat het schip bloed nodig heeft om te kunnen bestaan en namelijk het bloed van hen.
Dit is het verhaal in het kort, de film heeft een redelijke cultstatus en kan zelfs in het geheel op youtube worden bekeken volgens mij, maar wat de film zo boeiend maakt is met name de sfeer die er op het schip heerst. Het verlaten en oude schip dat tot leven komt en een doel voor ogen heeft om door te kunnen varen, de toevoeging van het Nazi thema past wel bij het schip. De kills zijn best oké en doen op het eerste oog op ongelukken lijken, totdat de passagiers door hebben wat er gaande is en ze het schip willen verlaten.Vooral het psychologische wat het schip uithaalt met de passagiers is goed uitgewerkt.
De screepy sfeer, het verlaten schip en de soundtrack maken een hoop goed in deze film die best wel het kijken waard is.