Disturbia

Kale Brecht (Shia LaBeouf) is na de dood van zijn vader nogal losgeslagen en leeft een teruggetrokken leven. Als hij weer eens iets heeft uitgehaald legt de rechter hem huisarrest op. Hij krijgt een enkelband waardoor hij slechts enige meters buiten het huis kan komen. Veel last van zijn moeder Julie (Carrie Anne-Moss) heeft hij niet. Zij werkt dag en nacht om het hoofd financieel boven water te houden en daardoor heeft Kale eigenlijk het rijk voor zich alleen.
Maar dat rijk wordt wel steeds kleiner als je niet naar buiten kunt. Uit pure verveling begint hij met een verrekijker zijn buurt te begluren. Naast een heleboel ondeugende dingen, zoals het nieuwe buurmeisje Ashley (Sarah Roermer), ziet hij echter ook nogal enge dingen bij zijn buurman Mr. Turner(David Morse). Kale krijgt sterk het vermoeden dat de man in zijn huis vrouwen om het leven brengt. Wanneer niemand Kale lijkt te geloven besluit hij, samen met zijn beste vriend Ronnie (Aaron Yoo) en Ashley, zelf stappen te ondernemen maar met de enkelband is hij nu dus letterlijk gevangen in zijn eigen huis’…

Bij ”Disturbia” kan een vergelijking met Alfred Hitchcock?s meesterwerk ”Rear Window” niet achterblijven, maar om te zeggen dat het een regelrechte kopie is, is ook overdreven. Tuurlijk, bespieden van je buren omdat je niet je huis uit kunt is duidelijk aanwezig in beide films, maar ook elementen uit de zwarte komedie ”The Burbs” met Tom Hanks zien we duidelijk terugkomen. Gelukkig weet regisseur D.J. Caruso er een eigen draai aan te geven door hedendaagse gebruiksvoorwerpen (zoals een elektronische enkelband, gsm, spelcomputers etc.) te gebruiken en er een achterdochtige 9/11 saus overheen te schudden. Kortom, de typische suspense heeft gedeeltelijk plaatsgemaakt voor meer actie, maar dat is in dit geval geen slechte zaak, aangezien er nog voldoende spanning aanwezig blijft.

Gelukkig zitten er in de film enkele details die ervoor zorgen dat de film geen normale dertien-in-dozijn-film wordt. Kale gaat niet zomaar zijn buren begluren maar doet dit nadat zijn spelcomputer en enkele andere spullen zijn afgenomen. Ook vindt Ashley het niet goed dat men de buurman zomaar aan het bespieden is, het is immers inbreuk op zijn privacy.

Shia LaBeouf, die de rol van Kale speelt is, hier beter bezig dan in ”Transformers” en weet toch wel te overtuigen, wat van Sarah Roemer niet kan worden gezegd. Roemer is uiteraard wel een mooie meid om te zien. Maar de prijs voor beste acteerprestatie gaat naar David Morse als de van moord verdachte buurman. Morse weet sympathieke rollen (”The Green Mile”) goed af te wisselen met schurkenrollen (”16 Blocks”), en in deze film geeft hij een van zijn beste prestaties weer. Zijn Mr. Turner is een mix van Michael Myers met een vleugje Hannibal Lecter.

Als je denkt, ik heb het allemaal wel al een keer gezien, heb je misschien wel een beetje gelijk, maar toch kan ik je aanraden om ”Disturbia” te bekijken! Het is een verrassend onderhoudende thriller geworden zoals er meer van gemaakt mogen worden?