Eye, The

Eye, The

Terwijl de meeste Amerikaanse griezelfilms van tegenwoordig van middelmatige kwaliteit zijn beginnen de horrorfans langzamerhand buitenlandse films; en dan vooral Aziatische, te ontdekken. Met films zoals Ringu, Versus, Uzumaki en Audition hebben ze bewezen over talent te beschikken om sfeervolle films te maken. En waar bovengenoemde films uit Japan komen, brengt Hong Kong nu ook met The Eye een waardige griezelfilm op de markt.
Achttien jaar nadat ze blind is geraakt ondergaat Mann (Angelica Lee) een operatie waardoor ze haar zicht terug krijgt, maar hierna begint ze vreemde verschijnselen te zien. Na ontdekt te hebben dat ze spoken ziet en dat haar spiegelbeeld een andere vrouw toont, besluit ze te achterhalen waar haar corneadonor vandaan komt.
Ondanks het matige verhaal (Die overeenkomsten vertoont met Tobe Hooper’s segment van Body Bags, die toevallig ook The Eye heette) weten regisseurs Danny & Oxide Pang er raad mee door op slimme wijze de film te monteren waardoor de eerste helft van de film erg angstaanjagend wordt. Zelfs als ervaren horrorfanaat wisten bepaalde scenes, waaronder ??n die zich afspeelt in een lift, mij de stuipen op het lijf te jagen. Dat is blijkbaar ook gelukt met hoofdrolspeler Lee, die constant een blik van angst draagt gedurende de film. Wel jammer dat de tweede helft met zijn computer geanimeerde spoken minder eng is, maar als de film eindigt in een ietswat voorspelbare maar spectaculaire climax weet ik dit te vergeten.
Ringu blijft voor mij nog steeds de topper van alle Aziatische horror, maar The Eye heeft het wel gepresteert om (tot nu toe) de beste horrorfilm van het jaar te zijn.