Fearless Vampire Killers

Fearless Vampire Killers

Echt een oudje, waarschijnlijk zelfs een low budget, misschien zelfs Romans eerste, eng is ie zeker niet, een prijs voor de beste film zal ie nu niet meer halen. Maar toch is er iets heel speciaals met deze film aan de hand! Wat mij betreft recht in het rijtje klassiekers. Misschien geen echte horrorfilm, maar aangezien ik hier alle vampierfilms al de revue heb zien passeren, wil ik hem toch even erbij hebben.

Een oude vampierslayer (ik heb de strip ook nog gelezen, vooral de hele lange sjaal is me bij gebleven…) gaat op zoek naar vampieren. Verkouden en ziek, niet echt succesvol maar hij leeft nog steeds dus niet echt slecht voor deze branche. Hij is vergezeld van een leerling (Roman zelf), een erg nerveuse en bange jongeling, die liever hard de andere kant oprent als dat ie vampieren moet doden. Verder is de jongeling snel verliefd op vrouwelijk schoon, waar dan (oh jeetje) hoektandjes aan blijken te zitten. Samen overwinnen ze echter, al zijn de ontberingen heftig en koud. Het is zo lang geleden dat ik deze film zag, dat ik me het einde niet meer goed voor de geest kan halen, de afloop mis ik. De beelden zijn mooi, vooral de balzaal met dansende mensen, waar in de spiegel iedereen ontbreekt en de enorme verbazing van de jonge vampierslayer als hij ontdekt dat de mensen geen mensen zijn.

Gewoon een hele mooie, lieve, opmerkelijk film. Niet geschikt voor bloeddorstige liefhebbers.