Haunted House, A

Malcolm Johnson (Marlon Wayans) heeft een nieuw huis gekocht en besluit erin te trekken met zijn vriendin Kisha (Essence Atkins). Na wat vreemde gebeurtenissen krijgen ze een vermoeden dat het spookt in het huis of dat er een demon in het huis zit. Ze schakelen hierdoor de hulp in van onder andere pastoor Williams (Cedric the Entertainer) en de helderziende Chip (Nick Swardson), maar kunnen ze de demon of geest wel wegdrijven?

A Haunted House is de zoveelste film die een aantal recente, bekende horrorfilms gebruikt om er een spoof van te maken. Deze verschenen door de jaren heen, variƫrend van Abbott and Costello Meet Frankenstein tot Student Bodies (1981). Sinds Scary Movie (2000) verschijnen er de laatste 13 jaar heel wat soortgelijke spoofs en A Haunted House hoort duidelijk in deze nasleep thuis.

Het gaat hier dus vooral om een komedie in plaats van een horrorfilm. Ze hebben vooral Paranormal Activity en The Devil Inside gebruikt in hun referenties naar de populaire horrorfilms van de laatste jaren en… ze hebben vooral naar Scary Movie gekeken!

Dit is ook terug te zien in de cast, want niet alleen word de hoofdrol gespeeld door Marlon Wayans (Scary Movie 1 & 2), maar ook Dave Sheridan (Doofy in Scary Movie) komt voorbij.
Marlon Wayans is echt een acteur die je of haat of helemaal tof vind en ik moet zeggen dat ik toch wel een persoon ben die zich aan hem stoort. In bijrollen (zoals in de Scary Movie films) vond ik hem nog wel te doen, maar in een film als White Chicks (2004) komt goed naar boven dat hij als acteur heel wat irritanter en minder capabel is dan zijn broer Shawn. Hier zullen de meningen over verdeeld zijn, maar dit is wat ik van hem vind. Hij rent wat schreeuwend in het rond, maar is maar zelden grappig, waardoor hij eerder als irritant dan leuk beschouwd kan worden.

Tussen de bijrollen zit dan hier en daar wel wat leuks. Essence Atkins gaat er nog mee door en Nick Swardson wist me zowaar nog meer te irriteren dan Wayans. Maar Cedric the Entertainer en David Koechner zijn nog wel best leuk. Ik heb Koechner altijd een grappige, beetje ondergewaardeerde acteur gevonden en Cedric the Entertainer lijkt echt te genieten van zijn rol. Vooral de scenes die ze samen doen waren voor mij de grappigste en leukste scenes van de hele film.
De overige castleden hebben soms wel erg weinig toevoegende waarde, maar dat komt vooral ook door het nogal belabberde script.

Rick Alvarez assisteerde bij de productie van Scary Movie 2 en was ook een producer van White Chicks. Hij en Wayans hadden het script geschreven en ik heb zelden zo’n slecht resultaat gezien als deze. De spoofs van de laatste jaren waren over het algemeen niet van de allerhoogste kwaliteit, maar het lijkt wel of ze bij A Haunted House alle slechtste grappen de Scary Movie serie hebben gehaald en die hergebruikt hebben voor deze film.
De grappen gaan wel erg regelmatig over seks. Nu zou dit nog niet zo storend zijn geweest als ze ook goed waren geweest, maar op den duur beginnen ze wel erg vervelend te worden. Vooral de scene met Wayans en de teddybeer vond ik echt tenenkrommend slecht.

Ik heb behoorlijk wat van de (horror)spoofs van de laatste jaren bekeken en dan moet ik zeggen dat met A Haunted House het dieptepunt bereikt is. Ze willen deze zomer een sequel gaan schieten die dan volgend jaar zou moeten verschijnen, maar wat mij betreft mogen ze het wel laten.