Hellraiser II : Hellbound

Hellraiser II : Hellbound

De eerste Hellraiser was voor mij een prachtige klassieker! Omdat ik gewoon maar niet genoeg kan krijgen van deze prachtige film moest ik gewoon het vervolg kopen. Een vervolg is altijd slechter dan het origineel zeggen ze, wel toen ik Hellbound uitkeek moest ik wel even twijfelen. Ok ik vond het minder dan de eerste Hellraiser, maar voor mij is het een waardige opvolger!

Verhaal: Kirsty zit in een inrichting en ziet beelden van haar vader. Ze wil zo snel mogelijk naar hel om haar vader terug te halen. De dokter van de inrichting (Channard) krijgt het verhaal te horen over het gruwelijke familiedrama. Wat Kirsty niet weet is dat de dokter puzzeldoosjes heeft staan in zijn huis en veel informatie over de puzzelbox. Als Kirsty ontsnapt en naar het huis gaat wordt ze neergeslaan door Julia, die teruggekomen is uit het matras waarop ze stierf. Als Dr Channard er een pati?nt bijhaalt die goed puzzels kan oplossen breekt de hel pas echt los. Dr Channard, Julia en kirsty en de zwijgzame pati?nt (Tiffany) komen in hel terecht, en ze komen hun ergste nachtmerrie weer tegen!

Acteerprestaties: We zien veel personages van de eerste Hellraiser terug, zoals: Julia, Kirsty, Frank en natuurlijk The Lead Cenobite (ook Pinhead genoemd) en zijn vrienden. De rest acteert ook heel goed, maar Pinhead blijft toch de leukste in de film. Met zijn lekkere zinnetjes laat hij iedere horrorkijker weer verwennen en terecht, want Pinhead is een machtig wezen. Dr Channard (kenneth Granham) verdient ook een pluimpje omdat hij het ook zeer goed doet in de film als machtige cenobite, naast Pinhead en The Chatterer is hij de beste cenobite van de reeks volgens mij.

Gore: Deze Hellraiser is weer zoals de eerste lekker goor en schokkend. Sommige zeggen dat er dus meer gore is dan in Hellraiser I. Dat is wel gedeeltelijk wel waar, maar ik vond de gore in Hellraiser I veel mooier ! Eng is het zeker niet, maar de film zorgt wel voor de nodige sfeer en de juiste spanning die weer boven je hoofd hangt, vooral door de prachtige muziek gecomponeerd door Christopher Young.

Hellbound is een geslaagd vervolg van de Hellraiser-franchise mede door de sfeer die erin zit, leuke gore, goede acteerprestaties en geheimen die je in de eerste Hellraiser niet zag. Zo zie je de echte moeder van Kirsty op een foto. Natuurlijk zijn de cenobites weer van de partij. We krijgen Pinhead, The Female Cenibte, Butterball en The Chatterer weer voorgeschoteld. Maar we krijgen ook weer nieuwe personages te zien zoals: The Chatterer II en Dr Channard, echt prachtig vertolkt door Kenneth Cranham.

Ik geef hellraiser II : Hellbound een welverdiende 10/10, omdat ik gewoon een lekkere harde Hellraiser fan ben en omdat alle elementen van de eerste film weer voorkomen in het vervolg. Ok eerlijk gezegd, de sfeer is wat minder dan de eerste Hellraiser en de gore is minder mooi maar dan nog kan je deze film geen 9/10 geven, want hij verdient echt hoger. Een gore hakmoord zit er wel niet in maar wel een slachtscene met een man, dus genoeg gore is er wel voor elke horrorkijker. Voor de rest heb ik me weer zeer goed vermaakt.