Host, The

Host, The

Kan een film uit een combi van horror-sience fiction-familie drama-anti amerika-komedie-maatschappij kritisch-protest-arthouse bestaan? Normaal zou ik zeggen NEE. Maar na het kijken van het zuid koreaanse The Host denk ik daar heel anders over. Hoe knap, om zo veel verschillende stijlen in ??n film te verwerken zonder grotesk of belachelijk te worden.

Ik zag de film al tijdens het Rotterdams Filmfestival in februari en nu hij op dvd uit is heb ik hem direct gekocht. Een meesterwerkje van de bovenste plank, dit gaat een absolute klassieker worden. En er komt natuurlijk een remake uit Hollywood (niet kijken al die kut remakes). Waaruit maar weer eens blijkt dat ze in de usa geen nieuwe idee?n meer hebben. Wat ze wel kunnen is het millieu vervuilen en dat doen ze dan ook in The Host. Een enorme hoeveelheid Amerikaans gif komt in Seoul in de Han rivier terecht waardoor een visje muteert tot een monsterlijk wezen. Ook dit klinkt misschien niet origineel maar dit gegeven is er slechts om een geweldige film met vele diepgaande lagen op gang te brengen.

Op een dag komt het gemuteerde monster op de kade terecht (zowat de eerste scene na een korte proloog) en begint rondom zich vrolijk mensen te verorberen waarbij hij uiteindelijk de dochter van de plaatselijke en onnozele kioskhulp als slachtoffer meeneemt. Dood, zo denk iedereen, maar een dag later belt ze met haar mobiel haar vader, die met hulp van zijn al even onnozele familieleden de jacht op het monster op gang zet.

Horror? Jazeker, bloederig zelfs!! Komedie? Ja, slapstick bijna!! Drama? Werkelijk een drama!! Combinaties van totaal verschillende stijlen is een zeer ingewikkelde zaak. En meestal werkt het niet! Uitzonderingen daarom, zoals American Werewolf In Londen (e.a), zijn klassiekers geworden. The Host wordt ook een klassieker en wordt door veel verschillende mensen gewaardeerd. Ga gerust met je interlectuele oom die hoogleraar is, je zus die alleen van komedie houdt en je annarchistische neefje deze film kijken. Het wordt een gelaagde avond!

Knap hoor!

Weer eens wat anders dus. Deze film niet overslaan.