House of 1000 Corpses

Bijna drie jaar lang wachten vele horrorfans al op Rob Zombie’s House of 1000 Corpses. Universal Studios wou de film niet uitbrengen nadat zij dachtten dat de film niet door de filmkeuring heen zou komen, waardoor vele horrorfans nieuwsgierig werden. Berichten dat de film te vergelijken is met The Texas Chain Saw Massacre maakte het lange wachten nog erger, en na drie jaar kunnen wij eindelijk beoordelen of Corpses voldoet aan de hoge verwachtingen.

1977, de dag voor Halloween. Vier jongeren – twee jongens met hun vriendinnetjes – doen onderzoek naar de meest bizarre attracties langs de weg en komen terecht bij Captain Spaulding’s Museum of Monsters and Madmen. Deze Captain Spaulding (Sid Haig) laat hen het museum zien en verteld hun over een legende in het gebied, een moordenaar genaamd Dr. Satan, die vlak in de buurt vermoord werdt. De jongeren gaan op zoektocht naar de locatie van zijn sterfplaats en komen aan bij een oud huis, bewoond door Otis (Bill Moseley), Baby (Sheri Moon), Mother Firefly (Karin Black) en nog een paar andere vreemde types. Uit de titel is al te raden dat er iets aan de hand is met dit huis, en inderdaad, de jongeren raken verzeild in een nachtmerrie…

Zombie’s bedoeling was om een rauwe film te maken in de stijl van horror uit de jaren Zeventig. De vergelijkenis met The Texas Chain Saw Massacre is dan ook begrijpelijk, hoewel het grootste verschil is dat de film gruwelheden niet schuwt door de kijker alle bloederige stukjes aan te tonen. Gorefans zullen ervan klaar komen, maar door minder aan de suggestie over te laten, wordt de film nooit eng zoals Chain Saw Massacre. Zombie’s regiestijl is – net als alles in the film – over the top, hij maakt gebruikt van o.a. split screen en slow motion, en monteert meerdere bizarre clips om de paar minuten tussen het verhaal. Toch is het soms net iets teveel van het goede, en lijkt het teveel op een videoclip. In de traditie van over the top hoort ook het acteerwerk: Haig, Moseley en Black lijken zich te vermaken in hun gestoorde rollen, maar Moon en de jongeren zijn tenenkrommend in bepaalde sc?nes. Of Corpses aan de verwachtingen van de fans zal voldoen is nog maar de vraag zodra meer mensen hem zien, maar deze throwback to the Zeventies is zeker niet verkeerd ter vergelijking met recente gelikte Hollywood producties zoals Ghost Ship en Darkness Falls.