Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Irr?versible

Irr?versible
3.0Totale score
Waardering gebruiker: (0 Stemmen)

Irr?versible.

Is dit wel horror? Of moeten we deze film plaatsen in het nieuwe, in Frankrijk tot bloei gekomen genre : reality-geweldsporno? (zie ook Baise-moi). Volgens sommigen die de film met mij bekeken is het zeker horror.

Feit is dat deze film 2 ultra harde geweldsscenes bevat die veel mensen ver over de schreef vinden gaan. En dat in een film die zichzelf uiterst serieus neemt, van begin tot eind zonder een greintje humor is en speelt in het hier-en-nu. Geen fantasy setting of over the top (en dus lachwekkende) bloedbaden. Nope, geweld zoals het in werkelijkheid is: rauw, weerzinwekkend, gefilmd alsof we erbij zijn.

De film vertelt het verhaal -waar zonder spoilers te geven eigenlijk niets over verteld kan worden- van eind naar begin (inmiddels een bekende gimmick) en start met de meest ontoegankelijke beelden- en geluidschaos die ik ooit gezien heb. Werkelijk duizelig makend camerawerk, ondersteund met stroboscoop en gekmakende sirene-achtige “muziek”.

Onheilspellend en achteraf gezien passend maar zoals gezegd erg ontoegankelijk en een beetje te gemaakt kunstzinnig : “Kijk mij eens bezig zijn met de Kunst van het Filmmaken”. ‘t zal me niet verbazen als velen de dvd of videoband dan al stoppen.

En dan moet het geweld nog losbarsten. De scenes waarom het gaat: een man wordt werkelijk compleet in puin geslagen met een brandblusser. De dodelijk serieuze sfeer en ultra realistische uitwerking maken het tot een redelijke shock, al zul je er als echte horror fanaat waarschijnlijk niet al te zeer van opkijken.

Vervolgens dan de scene waar alle ophef over ontstond : een m-i-n-u-t-e-nlange brute anale verkrachtingsscene, vanuit een statische positie gefilmd in 1 shot. Dit keer niet de Hollywood interpretatie van een verkrachting (zie bijvoorbeeld Straw Dogs, waar de verkrachte vrouw zowat vrolijk begint mee te kreunen) maar een rauwe, weerzinwekkende, misselijkmakende benadering van de werkelijkheid. Erg moeilijk te verteren.

Maar is het nu een goede film? Naar mijn mening is de film te gemaakt ‘kunstzinnig’, vooral het eerste half uur, en te duidelijk gericht op het shockeren om het shockeren (verkrachtingsscene, 9 minuten lang..), bovendien gebruikmakend van een al vaker vertoonde gimmick. En plakt daar aan het eind dan nog een zweverige boodschap aan vast : “Time destroys everything”.

Hooguit de moeite waard om zelf eens te zien waar al die ophef nu om te doen was.

Met Monica Belluci (The Matrix Reloaded).

Over de auteur

avatar

10 reacties

  1. avatar
    Bo

    nee, je zal wel teleurgesteld zijn als je denkt dat het zoals I Spit On Your Grave is, want je ziet in deze ech t ALLEEN die twee scenes als shokkend, de rest is alleeen maar prietpraat

  2. avatar
    filmod

    Wat mij betreft een meesterwerk! E?n van de beste ‘backward’ films. Juist omdat je weet wat er gaat gebeuren, is het alleen maar erger om te zien hoe lichter het gefilmd wordt. Doordat we weten hoe het met hun gaat aflopen. Het is een stuk gelaagder dan menig kijker ervan maakt. Sure, die 2 scenes zijn gruwelijk en de film bevind zich op exploitatie-terrein, maar het heeft ook echt wat te bieden. En tevens is het technisch ook erg hoogstaand, alle scenes zijn single-shots, en erg mooi aan elkaar gelinkt. Noe’s vorige film ‘Seul Contre Tous’ is ook verplichte kost!

  3. avatar
    jeroentjuhhh

    Zonder doel? Verre van zelfs.. rnStellen dat Noé zoiets doet zonder bedoeling is natuurlijk vrij belachelijk, kijk de film nog eens en hang niet zo aan het ‘schokkende’, want dat zijn slechts momenten binnen deze surreële trip.

  4. avatar
    maritjuhuh

    Wat Bo inderdaad al zegt; alleen die twee scenes zijn schokkend. Wel echt schokkend vond ik ze, ik werd er helemaal misselijk van. Het camerawerk irriteert mij wel mateloos; de camera draait maar rond zonder enig doel en je mist de helft van wat er aan de hand is.

Laat een antwoord achter