Jaws

Er zijn films die een onuitwisbare afdruk achterlaten. Een film waarbij je het gevoel krijgt dat je net iets waardigs en moois hebt gezien. Dat gevoel krijg ik bij Jaws, keer op keer, hoe vaak ik hem ook zie. Hoewel ik het niet zeker weet, ben ik ervan overtuigd dat dit een van mijn eerste horror films is die ik ooit heb gezien, waarschijnlijk komt die onuitwisbare afdruk daardoor. Daar komt nog eens bij dat de film geregiseerd is door een van mijn favoriete regisseurs; Steven Spielberg (oa. Saving Private Ryan, Schindler?s list en Jurassic Park). Ook dat zijn films van hem die ik zeer bewonder. Ondanks dat Jaws al meer dan 30 jaar oud is, hoeft hij niet voor de bovengenoemde films onder te doen.

Het kleine badplaatsje Amity wordt tijdens het populaire toeristen seizoen geterroriseerd door een reuzachtige witte haai. Ondanks dat er reeds een slachtoffer is gevallen, blijft de op geld beluste burgermeester stug volhouden dat het enkel om een ongeluk gaat.
Als er op de eerste dag dat het strand open gaat voor de ogen van honderden badgasten een klein jongetje wordt opgeslokt, ziet sherrif Brody (Roy Scheider) het als zijn taak om de zwemmende moordenaar voorgoed naar de duistere diepten te sturen.
Geassisteerd door haaiendeskundige en een jager gaat hij al varend, op een niet zeewaardig ogend vissersbootje, op zoek naar de beruchte gehaktmolen.

Voor mij valt er niets anders te zeggen dan dat Jaws een regelrechte klassieker is. Of het ook werkelijk een horror is, ligt geheel aan hoe je er zelf naar kijkt. In mijn ogen is het wel degelijk een horror, er zijn redelijk veel gore scenes en omdat het om een zeer fictief verhaal gaat. Een haai is geen meedogenlose mensen moordenaar, het is enkel een eeuwenoud dier dat dood om te overleven, niet om terreur te zaaien. Als men kijkt naar deel 4 (Jaws: The revenge), dan is er duidelijk te zien dat de makers ervan veel te ver gaan, want een haai heeft totaal geen wraak gevoel. Het is dan ook logisch dat de sequels lang niet zo goed zijn als het origineel, ondanks dat deel 2 wel vermakelijke punten heeft. Dat even terzijde, Jaws is en blijft voor mij een van de mooiste ervaringen met de (horror)film. Het feit dat het een zeer gewaardeerde film blijft, blijkt wel uit het feit dat de film zelfs na 30 jaar nog gekeken en gekocht word.